Hoelang duurt het ongeveer tot een versgeschilderd olieverfschilderij droog is?

hier en daar ligt de verf er tamelijk dik op.

14 jaar geleden
in: Interieur
9.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf aan het schilderen??
Rieneke1
14 jaar geleden
nee, een stel jongeren heeft een leegstaande ruimte geconfisceerd en er een galerie geopend.
heb een mooi koeienschilderij gekocht :)
ik ben zelf geen crea bea.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha ik dacht het heel even;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben gek op koeienschilderijen!
Rieneke1
14 jaar geleden
@cindy, deze is helemaal geweldig!
van een afstand ziet het er volkomen natuurgetrouw uit, maar van dichtbij hebben ze paarse en blauwe vlekken, zo mooi!
en die ogen he, met die wimpers, *smelt* :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gaaf :-)
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke, jij hebt al zoveel kwaliteiten. Ik dacht even: "ook dat nog, is ze ook nog artieste" en zonk zelf in een diepe put........;)
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een lief compliment ivana!
kom maar weer uit de put hoor, ik heb twee linkerhanden ;)

Het beste antwoord

Olieverf heeft een lange droogtijd, die bij zeer dik opgebrachte verf wel een jaar kan bedragen. De droogtijd hangt af van de mate van verdunning, het type olie, de dikte van de laag, de belichting, de temperatuur, maar ook van het pigment. In sommige kleuren olieverf zit relatief veel pigmentpoeder en weinig olie, bijvoorbeeld omdat het pigment niet zo'n sterk kleurend vermogen heeft. Deze kleuren, meestal zijn dit de aardkleuren zoals gele- en rode oker, sienna en omber, drogen hierdoor snel — met uitzondering van gebrande omber dat een notoir lange droogtijd heeft. Omdat verf met deze pigmenten ook relatief goedkoop is, wordt deze veel voor de onderschildering gebruikt. Kleuren als kraplak (of alizarine)rood en karmijn drogen zeer langzaam. Sommige pigmenten, zoals kobaltblauw, versnellen het drogingsproces doordat ze als katalysator werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je nogal veel lijnolie gebruikt om je verf te verdunnen reken je toch op enkele maanden.Ik heb het al meegemaakt dat een doek na een jaar nog niet helemaal droog was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer een oliverfschilderijtje gemaakt en die was na een half jaar op sommige plekken nog niet droog. Nou hangt het er vanaf hoe dik de lagen zijn natuurlijk. Hoe dikker, hoe langer het duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je hem helemaal klaar hebt en alle lagen zijn aangebracht moet je rekenen op een 3 jaar voor hij door en door droog is.