Wat voor effect geeft het als je in een kleine ruimte (toilet) de muren en het plafond in één en dezelfde kleur verft?

De muren (3) zijn wel al betegeld tot 1,5 meter.

De muur zelf is 2,5 meter.

Of is het mooier om het plafond wit te maken en alleen de muren een kleur?

Ik denk aan deze kleur blauw: https://lh4.googleusercontent.com/-cYxNxHOqZNY/ThSqe3ZWV7I/AAAAAAAAAJU/z9xYP-d6UDs/s576/IMG_20110706_203240.jpg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
12K

Antwoorden (5)

Je zegt het zelf, de ruimte is klein. Dus je mag geen donkere kleuren gaan gebruiken in een kleine ruimte. Dat zorgt er namelijk voor dat je ruimte nog kleiner gaat lijken. Het blauw op de foto lijkt me wat te donker. Ik zou een tint lichter gaan.

Een tip: om kleine ruimtes groot te doen lijken, gebruik altijd lichte kleuren. (BV Gebroken wit of eierschaalkleur) Wat ook zeer belangrijk is, is de juiste verlichting kiezen en deze juist af te stellen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je een ruimtelijk effect, dan alles licht houden.

Als je wanden en plafond in een donkere tint schildert ,krijg je een "intiemere" sfeer.

Dus oogt het kleiner. Daarbij een felle belichting, toont het
toch niet donker. Wel apart. Wat ook leuk is met dat blauw

wat frutsels neerzet, of ophangt, die iets met de zee te
maken hebben. B.v. een vuurtorentje,
flesje met schip, zeemeeuw aan het plafond een patrijspoort. Bij intratuin en blokker kan je vaak iets vinden in dit genre.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleuren zijn heel persoonlijk, je kunt er ook voor kiezen , 1 wand in die kleur te verven en de rest wit, een spiegel maakt de ruimte ook ruimer( voor het oog dan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een spiegel die de ruimte optisch groter laat lijken moet toch wel een bepaalde afmeting hebben, en die wil je vast niet in het toilet;-)
Als je muren en plafond in een kleine ruimte deze kleur blauw geeft dan zal de ruimte kleiner gaan lijken, ook al wekt blauw juist de indruk van verten.

Neem je deze kleur een aantal tinten lichter dan zul je wel het gevoel kunnen krijgen dat de ruimte wat groter lijkt. Eerder dan wanneer je bijvoorbeeld een zacht roze, zalm of eigeel neemt.

Maar deze blauw is ook een erg koele kleur. Doe je dit dus in de badkamer dan kun je het gevoel krijgen dat het er maar niet warm wil worden. Gebruik je deze kleur-maar-dan-lichter in een kelder dan zal die kelder eerder de indruk wekken lekker fris en koel te zijn.

Deze blauw roept ook de associatie op met schoon, helder en water. Je zult daardoor eerder aan nemen dat deze ruimte mooi schoon gehouden is en fris ruikt.

In een ruimte zo klein als jij beschrijft, waar de tegels al tot 1 1/2 meter hoog een kleur bepalen, daar zou ik als ik jou was niet de meter muur die je nog over hebt een andere kleur geven dan het plafond. Dat zou te druk worden in zo'n kleine ruimte. Zeker als je de blauw zou nemen die je in je vraag genoemd hebt.

Het effect van een andere kleur op muren dan op het plafond zou een relatief onrustige ruimte zijn.
Het kan zijn dat je dat juist wilt, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je alle muren en plafond één kleur maak dat lijkt de ruimte erg groot. plafond wit en muren donkerder: lijkt de ruimte smal en hoog. wanden wit en plafond donker lijkt de ruimte minder hoog (komt het plafondnaar je toe... succes.