wat is deze kast waard?

In het verpleeghuis waar ik werk hebben we deze kast geschonken gekregen van een bewoner. Echter hebben we wegens verbouwing geen plaats meer voor de kast, nu willen we hem verkopen, zodat we van de opbrengst een dagje uit kunnen.

Wat zou de kast ongeveer waard zijn?

Hij is antiek, met glas in lood en in prima staat. Zie foto's.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
12.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen Kunst en Kitsch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een Mechelse kast? Laat een antiekhandelaar uit jullie woonplaats eens een bod doen. Dan weet je wat die kast minimaal waard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je op een bedrag komt van ongeveer 750 a 1000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet er mooi uit! Ik denk dat je daar niet een dagje van uit kan, maar een heel weekend. Pak het eens rustig aan, en verkoop 'm niet te snel. Maak een paar scherpe foto's, loop eens bij een antiquair binnen met die foto's, en maak eens een praatje. Als je een bod krijgt van 150 Euro weet je dan in ieder geval al, dat 'ie 300 Euro waard is. Succes!

Het beste antwoord

Dat is een zogenaamde Mechelse kast, die zijn oorsprong vindt in België. Ze zijn in de 19e eeuw gemaakt van donker eikenhout. Er bestaan verschillende modellen in allerlei maten (zie afbeelding).

Wanneer je even op Google kijkt, vind je talloze afbeeldingen én advertenties waarin ze te koop worden aangeboden, zoals hier op Marktplaats:
http://kopen.marktplaats.nl/rs/antiek-en-kunst/mechelse-kast/c1.html?q=mechelse%20kast

De prijzen van antieke meubelen zijn de afgelopen tientallen jaren fors gedaald. Men kiest steeds vaker voor lichtere meubels, zowel wat kleur als gewicht betreft. Ik schat de waarde van de kast tussen 200 en 350 euro. Wanneer je een "liefhebber" vindt, is die wellicht bereid iets meer te betalen dan wanneer je de kast via het internet aanbiedt: daar is het aanbod erg groot.
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou eens op Marktplaats moeten kijken, daar staan er verschillende. Denk jezelf maar niet rijk. Er komen op dit ogenblik veel van dergelijke kasten op de markt.
De generatie die deze kasten aanschafte is aan het overlijden. Zij zagen het als een teken van rijkdom en status.

Wij konden een antieke wortelnoten kast van mijn schoonmoeder aan de straatstenen niet kwijt. Van ellende staat hij nu klem in een nieuwbouwwoning bij mijn schoonzus.
Ivana
12 jaar geleden
het ziet eruit of het bij een kastenwand hoort. dat is van invloed op de uiteindelijke waarde. let eens op bepaalde details. is het glas van het glas-in-lood bobbelig? dan is het glas van voor 1900. Kun je zien of de kast helemaal intact is? dus geen nieuwe planken of nieuwe schroeven erin gezet. Want veranderingen zijn ook van invloed op de prijs die mensen ervoor willen betalen. je kunt idd vergelijken op marktplaats maar laat taxeren door verschillende antiquairs en je kunt ook ervoor keizen op een gespecialiseerde veiling te verkopen.