Wie is verantwoordelijk voor tegenvallers bij een verbouwing?

Ik heb een offerte voor het compleet renoveren van mijn toilet. Opdracht: "alles eruit wat er nu inzit, dan helemaal opnieuw inrichten". Offerteprijs € 3500.

Stel dat de verbouwing nu tegenvalt. Bijvoorbeeld doordat de vloer verrot blijkt te zijn, of de muren aangetast door weetikveelwat. Daardoor moet er veel meer worden gedaan om de opdracht uit te voeren dan de aannemer heeft gepland.

Wie is verantwoordelijk voor de extra kosten: de aannemer of ik?

Toegevoegd na 43 seconden:
Aannemer is een gerenoveerd bedrijf dat al jaren bestaat en dat is aangesloten bij alle vakorganisaties.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de vraag bij de aannemer zelf neerleggen. Wat gebeurt er áls... ?

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het een renovatiebedrijf, tenzij het bedrijf zelf is gerenoveerd :)
Aannemers zullen dit soort meerwerk altijd uitsluiten.
Het is onmogelijk om bij renovatiewerkzaamheden te voorspellen wat je allemaal tegen gaat komen, de extra kosten zijn voor de opdrachtgever.
En tegenvallers zijn er bijna altijd, alsof de duvel ermee speelt...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een aannemer die meerdere klussen voor mij gaat opknappen. Dat toilet is er één van.
AWM
14 jaar geleden
Dat maakt niets uit.
Stel nou dat er bij het slopen van de toilet een ouderwetse gietijzeren riolering tevoorschijn komt, die bijna is doorgeroest. Zeg je dan: Aannemertje, vervangen en ik betaal daar geen cent voor?
Nee, zo werkt dat niet.
Zaken die niet te voorzien zijn, vallen niet onder de aangenomen werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat hoort niet bij het renoveren. Dat is echt meerwerk, en daar staan meerkosten tegenover. Stel nu dat ik een hangtoilet vraag, aannemer maakt offerte, denkend dat muur stevig genoeg is. Pas tijdens de werkzaamheden blijkt muur brak te zijn. Ik wist dat niet, maar aannemer had het met een eenvoudig onderzoekje (kloppen, gaatje boren) kunnen ontdekken. Dit vind ik een tegenvaller, geen meerwerk. Mijn vraag gaat over dit soort tegenvallers.
AWM
14 jaar geleden
Ok, dat hoort bij de onderzoeksplicht van de aannemer.
Bij het opnemen van het werk hoort hij te bekijken of het mogelijk is om het gevraagde uit te voeren.
Als je bijvoorbeeld vraagt om een doorbraak in een muur te maken, gaat het natuurlijk niet aan om pas tijdens het werk te zeggen dat het een dragende muur is, waar extra kosten bij komen kijken om de krachten op te vangen.
Als de aannemer twijfels heeft aan de haalbaarheid van een project moet hij dat melden, en eventueel een stelpost opnemen voor te verwachten meerkosten.
Maar echt onvoorziene zaken zal hij doorberekenen.

Andere antwoorden (6)

Ligt eraan of bijvoorbeeld de verotte vloer. Was dat al voor de verbouwing, dan ben jij verantwoordelijk. Is de schade ontstaan door de aannemer, dan m de aannemer de kosten repaen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat dit niet in de beruchte kleine lettertjes. Of wel in de Algemene Voorwaarden? Want deze heb je bij de offerte moeten krijgen. Dan wel alsnog kunnen opvragen/raadplegen...

Wanneer meerwerk niet staat vermeld in de offerte, of algemene voorwaarden dan is de aannemer verantwoordelijk voor de meerkosten. Maar raadpleeg even je 'bijstandsverzekering', of advocaat. Want die kunnen je een veel beter advies geven hierover...

Uit ervaring kan ik als ondernemer meedelen dat ik wel eens hard onderuit ben gegaan, omdat ik onverwacht meerwerk niet in een clausule had genoemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de aannemer ook maar het kleinste vermoeden heeft dat hij ernstige tegenvallers kan tegenkomen, zal hij dat ongetwijfeld onderzoeken voordat een definitieve offerte wordt uitgebracht. Als alles meezit rekent hij ook niet minder tenslotte.

Maar je weet t, gelijk hebben betekent niet automatisch gelijk krijgen. Ik zou dus vooraf goed afspreken met de aannemer wie wat betaalt in het geval er zich een ongewenst scenario voordoet.

Ik heb wel eens meegemaakt dat een aannemer een tegenvaller had (aannemer had meer puin dan ingeschat en moest een tweede container huren a 400) en ben daar samen met hem wel uitgekomen.

Aan een aannemer die vervolgens de boel afraffelt om nog iets aan de verbouwing te verdienen, heb je tenslotte ook niks.
14 jaar geleden
Wat denk je zelf,

Een aannemer heeft zelf geen schuld bij jouw voorbeelden. Moet hij dan wel voor de kosten opdraaien? Als hij dit van te voren weet, zal hij een extra kostenpost vooraf gaan rekenen op de offerte. Een soort verzekering dus.

Maar ik denk niet dat die extra kostenpost in de offerte en dus opdracht zit. Dus denk ik dat deze kosten ook voor jouw zijn. Evenals de vertraging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, die extra kostenpost / verzekering zou best in de offerte kunnen zitten. Ik zie alleen de geoffreerde bedragen. Wel keurig uitgesplitst. Maar ik heb geen idee wat zijn kosten zijn, en dus wat zijn winstmarge is. Dus best mogelijk dat hij weet dat hij bij 1 op de 10 verbouwingen een tegenvaller van € 1000 tegenkomt, en dat hij daarom elke offerte met € 100 verhoogt. Zoiets.
Als het goed is afgesproken met de aannemer en op een heldere en duidelijke wijze is vastgelegd in de offerte dan zijn er niet veel risico's. Echter het komt voor dat aannemers om zeer scherp te kunnen aanbieden een groot aantal zaken opnemen als 'stelpost'.
In de offerte van een bouwbedrijf of aannemer voor een uit te voeren bouwklus wordt vaak gesproken over een stelpost of stelposten. Vrijwel elke bouwofferte bevat stelposten. Hiermee worden die zaken aangegeven waarover de opdrachtgever nog geen definitieve beslissing heeft genomen en die na afloop bovenop de offerte in rekening worden gebracht door de bouwer.
Hierdoor wordt de indruk gewekt dat er voor een lage prijs wordt gebouwd. Echter bij afronding van de bouwklus worden er een groot aantal stelposten en/of meerwerk in rekening gebracht waardoor de totale opdracht veel meer kost dan in eerste instantie leek. Zeker bouwbedrijven die te kwader trouw handelen maken van deze methodes gebruik.

Advies is om het aantal stelposten in de offerte beperkt te houden zodat u goed weet waar u aan toe bent en niet voor verrassingen komt te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een goeie! Mijn offerte bevat ook stelposten. Dat zijn inderdaad zaken waarover ik zelf moet beslissen. Bijvoorbeeld dakkapel: die moet ik zelf uitkiezen (stelpost), plaatsen is wel in begroting opgenomen. En ook dakgoot: opdracht is kijken wat de oorzaak is van de lekkage, en de nodige maatregelen nemen. Geen wonder dat dat een stelpost is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn aannemers die hun 'winst' halen uit de stelposten...
Als het een gerenomeerd bedrijf is, dan heeft hij zijn voorwaarden gedeponeerd bij de KvK en je kunt er zeker van zijn, dat jouw probleem is getekkeld ten gunste van de aannemer. Staat er niet op de offerte dat er handelsvoorwwwrden van toepassing zijn, dan moet je op de offerte laten zetten dat het een vaste-prijs offerte is. Je moet ook letten of het woord p.m. niet in de offerte staat. Ik denk dat jij de offerte maar moet laten lezen aan iemand die iets meer ervaring heeft dan jij, anders kon het allemaal wwel eens tegenvallen. De man die heus geen slechte dingen, maar de wereld is iets anders dan je waarschijnlijk denkt