Oudere klokken (mechanische klokken) werken met een complex scala aan tandwieltjes en opwind mechanisme. Dit laatste is een soort veer dat 1 richting op wordt opgewonden en via het draaien van de wijzers weer afloopt.
Door de wijzers van de klok terug te draaien, zou dit kunnen breken.

Bij zeer complexe horloges met datum, maanstand en dergelijke is het zelfs gevaarlijk om tussen 8 uur 's avonds en 4 uur 's ochtends de tijd te verzetten, omdat er dan intern zoveel extra acties plaatsvinden voor het verzetten van de datum dat dit zou kunnen breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat komt omdat de tandwielen zo zijn gemaakt dat ze maar een richting uit draaien. Doe je dat de verkeerde kant op, dan beschadig je de tandwielen.

Verder is het belangrijk dat je bij het vooruitzetten van oude klokken, steeds door de 12 uur moet draaien. Doe je dat niet en je zou hem te snel b.v. 3 uur vooruit zetten, dan gaat hij na een uur toch 12 keer slaan.

Je kunt hem ook een uur stilzetten en dan weer laten lopen.