Kost het aanzetten van TL-buizen meer energie dan ze de hele dag te laten branden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
6.9K

Het beste antwoord

Nee. Opstarten van een TL balk kost per seconde minder energie dan het branden van een TL balk per seconde. Dit is uitgezocht door een paar electronica geecks. Zie link en plaatje.

Fase B en C zijn starten. Fase D is het branden van de lamp. Blauwe lijn is totaal energie verbruik. Je ziet dat in D het energieverbruik sterker oploopt dan bij b en c.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee dit geldt niet voor TL-Lampen wel kost het iets meer stroom om op te starten maar is nioet goedkoper dan de hele dag laten branden, dit geldt bijvoorbeeld wel voor stadion lampen in voetbal stadions deze moeten eerst opwarmen voordat ze het juiste volume aan licht geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het heeft zeker zin de tl-buis uit te doen, al is het voor 10 min. Het is een broodje-aap-verhaal te denken dat het starten van een tl-buis veel stroom kost. Het enige moment waarop er een stoompiek ontstaat is op het moment dat de contacten van de starter open gaan, en de spanning in de smoorspoel oploopt tot zo'n 1000 Volt. Op dat moment zal de TL-buis ontsteken. Er gebeurt dan hetzelfde als bij een bougie, er wordt een vonk getrokken, of beter gezegd: de aanwezige lading in de smoorspoel komt vrij en veroorzaakt een vonk(je). Op dat moment is er even een hoge ontladingstroom gedurende slechts een milliseconde of minder. Deze ontladingsenergie heeft echter niets te maken met stroomverbruik uit het lichtnet.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kost ongeveer net zoveel energie als ze een halve seconde laten branden dus kun je ze net zogoed uitmaken.