Op welke sites kan ik advies krijgen over welke kleuren bij elkaar passen?

Voor de keuze van welke kleur muurverf het best past bij het meubilair.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

in plaats van theoretisch te kijken "welke kleuren passen bij elkaar", is het beter om inspiratie op te doen door zoveel mogelijk naar interieurwinkels te gaan (ikea, morres, heytens, weba ...). Best winkels waar ze ook echt kleine kamertjes inrichten of bv. behang met bijpassende gordijnen verkopen.
Hier kan je al heel wat leren.
Verder zijn er meerdere manieren om te combineren naargelang welk effect je wil bereiken.
Je kan bv. kiezen voor één soort tinten (bv, alles in aardetinten). voor deze optie bestaan er zelfs speciale series bijeen passende kleuren,, bv. van Levis.
Je kan voor één kleur gaan en daar variaties in zoeken die bij elkaar passen en met een kleur combineren die wat donkerder of feller is (bv. wit met roomwit en taupe/ lichtroze met fuchsia en bordeaux)...Of je kan alles in een neutrale tint zetten (bv. wit) en één muur totaal crazy aankleden. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Je kan werken met complementaire kleuren (dat zijn de kleuren die op een kleurencirkel recht tegenover elkaar staan bv. rood/groen). Een kleurencirkel vind je makkelijk op internet.
Veel beter dan te focussen op welke kleuren bij elkaar passen is :
- bekijk alles wat je hebt en ook zo wil houden. De kleuren en stijlen die je hebt en wil houden vormen de uitgangsbasis van je interieur. Je kan natuurlijke altijd kleine dingen toevoegen, bv. sierkussentjes in de nieuwe kleur van je muren/gordijnen
- doe inspiratie op in boeken, tijdschriften, winkels... en bekijk welke stijl jou het beste bevalt. Neem ook oude boeken, zodat je je niet laat vangen aan de huidige trend en meer tijdloos kan redeneren.
- Als je tijd neemt om inspiratie op te doen moet je natuurlijk ook rekening houden met de aard van je woning. Een donkere kleur bv. is niet evident in een kleine kamer, al heb ik dat wel als es gedaan met goed resultaat (een kleine kamer in fel turquoise geschilderd).
Is je huis erg donker, zorg er dan voor dat de muur tegenover de lichtinval (bv. raam) in een lichte kleur komt. Dan kan je met de rest meer je zin doen, de lichte muur zal het licht weerkaatsen en de kamer wordt niet te donker.
verder kan je ook ruimtelijke effecten krijgen met kleuren, bv. een hoog plafond wordt lager als je het donkerder schildert dan je muren (hoeft daarom niet écht donker te zijn), een lange smalle kamer wordt breder als je de kortste muren in een donkerder kleur verft etc..
Veel inspiratieplezier!
Bronnen:
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

www.histor.nl bijvoorbeeld, maar ga vooral op je eigen smaak af, want jij moet er wonen en je er prettig voelen, ook kun je bij de bouwmarkten kleurstaaltjes halen en zelf kijken wat je mooi vindt combineren, ga ook eens langs bij woonwinkels en kijk daar welke kleuren ze bij elkaar doen, daar doe je vaak goede inspiratie op.