De firma Verkade heeft indertijd het theelichtje uitgevonden. Dit was bedoeld om de theepot uit de theemuts te halen en op tafel warm te kunnen houden op het theestelletje.

De samenstelling van het theelichtje was anders , dan van de waxinelichtjes die nu worden verkocht. Het bevatte stearine, waardoor de brandduur langer was. Parafine is de brandstof waaruit de meeste waxinelichtjes nu zijn samengesteld en dat brandt veel sneller op.

Het waxinelichtje nu heet zo, omdat het vaak niet meer voor de theepot wordt gebruikt, maar voor de gezellige verlichting in aangepaste houdertjes van glas, steen enzovoort en komt dus voort uit het eertijdse theelichtje. De brandduur is veel minder belangrijk. Naar de goede stearinekaarsen moet je tegenwoordig trouwens ook met een loepje zoeken!
Ivana
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
goh interessant zeg, dank je wel, mooie avatar ;)

Andere antwoorden (5)

Geen verschil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel.
Zodra je echter een waxinelichtje gebruikt om de theepot mee te verwarmen is het een theelichtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen enkel verschil tussen een waxinelichtje of een theelichtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal noem ik de glazen of aardewerken open pot waar het waxinelichtje in staat het theelicht. Een theelicht is dus het geheel, en een waxinelichtje is daar een onderdeel van - te weten het kleine kaarsje.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden
Een waxinelichtje is een plat kaarsje, wat je voorheen in een waxinehoudertje deed om in een theelichtje te plaatsen zodat de thee warm bleef (en na enige tijd vies ging smaken).
Nu zijn theelichtjes platte ronde kaarsjes in een aluminium bakje, wat je eveneens in een theelichtje plaatsen kunt om de thee warm te houden.