Is het noodzakelijk dat de waakvlam van een gevelgaskachel altijd moet blijven branden?

Monteurs zeggen dat het verstandig is om de vlam aan te laten i.v.m. mogelijke schade aan de kachel als je de vlam enige tijd uitdoet (vocht van buiten). Met warm weer wordt het huis echter behoorlijk heet en ik vraag me af of de monteurs volkomen gelijk hebben. Wat is wijsheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
12K

Het beste antwoord

Dacht ik ook altijd, beter aanlaten, dan zou de kachel niet roesten. Maar moest toch mijn gevelkachel vervangen omdat hij na 11 jaar doorgeroest was.
Is ook wel logisch, want als aardgas verbrandt, komt er ook water vrij, goed te zien als het koud weer is .
Dus laat ik de nieuwe kachel niet meer branden in de zomer, misschien dat andere soorten gevelkachels beter wel kunnen blijven branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee ik denk het niet, heb eens even wat rondgesurfd en kwam steeds dezelfde antwoorden tegen.

"Moderne ketels voor centrale verwarming hebben een elektronische ontsteking, die vanzelf uit gaat als die lang niet wordt gebruikt. Maar misschien heeft u een ketel heeft met een waakvlam? Ze dan in de zomer de waakvlam uit, dat bespaart gas. Zet de waakvlam ook uit als u enkele dagen weg bent; maar doe dit alleen als het niet vriest."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij deden gewoon de waakvlam uit. Als het koud werd en we wilden de gevelkachel weer aan doen kon het wel eens zijn dat het niet lukte, we zetten dan even de föhn erop en dan lukte het wel!