Oude heren huizen hebben juist hele hoge plafonds. Zoals ons huis, is omstreeks 1930 en heeft veel hogere plafonds dan de nieuwe huizen. Zal voor een deel mode/ aanzien geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroeger waren huizen vaak lager als nu (althans plafonds, ...) en zou je dus wellicht juist denken dat trappen korter waren...

Trappen in oude huizen zijn niet hoger als nu maar hebben idd vaak meer traptreden, dit omdat de mensen vroeger kleiner waren en dus minder "hoge" stappen konden maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plafonds van oude herenhuizen zitten een stuk hoger dan de tegenwoordige huizen, dus de trap naar de volgende verdieping zal naar verhouding inderdaad langer zijn. Vaak zit er ook nog een extra wenteling in.
Amadea
13 jaar geleden
Inderdaad, de huizen rond 1930 hebben hogere plafonds. Als het dan een klein huis betreft, zijn de trappen steil en met 15 traptreden in plaats van de huidige 13 treden. Bij een steile trap heb je minder basis nodig.

Mijn dochter heeft zo'n huis. Ik vind het niet prettig om, met een kind op de arm, die trap op en af te gaan.
Ivana
13 jaar geleden
wij grijpen er ook altijd naast als er een aanbieding is:
complete trap stofferen voor .... euro staat er (en met kleine letter staat er altijd bij: maximaal 13 treden).

Wij hebben 16 treden (17 als je de stap naar de overloop meerekent). Maar dat klopt ook wel. mijn plafond is 310 m hoog (ipv 240-265 normaal) en dan hebben wij ipv een betonnen tussenlaag nog zo'n balkenlaag en het stucwerk op riet, ik weet het niet zeker maar dat is nog eens 50-80 cm dik alles bij elkaar, dus onze etages zijn meer dan een meter hoger dan in nieuwere huizen.