Wat gebeurt er als er schade wordt aangebracht (niet per opzet) in een huurhuis door kinderen?

Bv. kind tekent op muren/behangpapier of maakt de deur kapot etc?

Moeten de huurders dan betalen of betaalt de verzekering of de verhuurders ...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.4K

Het beste antwoord

ALS er al een verzekeraar betaalt, dan moet dat in elk geval die van de huurders zijn ; de VERhuurders hebben alleen maar recht op het vergoed krijgen van hun schade.

Normaliter zou dat onder je persoonlijke aansprakelijkheidsverzeking (WA) vallen, maar die willen nog wel eens moeilijk doen en vinden dat je zelf je kinderen in de gaten moet houden. Dat is echter de enige manier om eventueel iets vergoed te krijgen. Zoniet, dan zal de huurder zelf de gemaakte schade moeten vergoeden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gaat het om een huurhuis dat je langere tijd als enige woning gehuurd hebt, dan moet je het gewoon - ook op eigen kosten - achterlaten in de staat waarin je het hebt aangetroffen. Voor 'levensschade' is nu eenmaal geen verzekering af te sluiten. Die dingen gebeuren iedereen en overal, en behangen en schilderen is vaak wel het minste dat je moet doen. Bij een koophuis trouwens net zo goed, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Of het nou opzet is of niet, het is in ieder geval niet redelijk om de verhuurder te laten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, kinderen slopen nou eenmaal wel eens iets, ook als je goed oplet. En dat herstel je dan gewoon. En op behang tekenen is nogal standaard ;-)

Andere antwoorden (5)

Verzekering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoort het huis op te leveren in de staat dat je het ontvangen hebt.

Dus de kleine schade gewoon herstellen. Je kan proberen een deel bij je particuliere verzekeraar te verhalen, maar ik denk dat het in dit geval niet op zal gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de VERhuurders hier op de één of andere manier voor zouden moeten opdraaien (of hun verzekering) kan ik me goed voorstellen dat er VEEL meer eisen aan woningen zouden worden gesteld, bijv: alleen aan mensen zonder kinderen. Dat kan natuurlijk eigenlijk niet maar dat ga je als verhuurder wel wensen als jij voor de evt schade opdraait.

Ik vrees verder dat ook eigen verzekeringen hier niet zo happig op zijn om uit te betalen, iedereen WEET dat kinderen wel eens voor schade zorgen en het is het makkelijkst (en eerlijkst) de financiele ellende hiervan bij de ouders te leggen dan weet je zeker dat zij de meeste moeite zullen doen om het te voorkomen

jullie zijn vast niet zo maar je zou de mensen de kost moeten geven die hun kinderen gewoon "maar laten doen" als de verzekering toch betaalt.

om diezelfde reden zijn lease auto's vaak zo "uitgewoond en afgeragd" als je zelf de reparaties niet hoeft te betalen hoef je er niet zuinig op te zijn, is helaas het motto van meer dan een enkeling.

Dus samenvattend: ik denk dat alle kosten voor de ouders van de kinderen zijn maar een brutaal mens heeft de halve wereld, je kunt je verzekering er wel naar vragen
13 jaar geleden
Bij je WA verzekering claimen. De verhuurders gaan het zeker niet betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is helemaal voor je eigen rekening en dat lijkt me ook vrij logisch. Dat je de woning weer moet opleveren zoals je hem destijds hebt gehuurd is bij vele woningbouwverenigingen al lang achterhaald. Het wordt tegenwoordig afzonderlijk beoordeeld wat je wel en wat je niet mag laten zoals het hebt veranderd.