Kamerplanten verzorging tips.

Hallo,

Ik heb sinds kort verscheidene kamerplanten aangeschaft. Maar ik heb nog wel een aantal vragen.

Namelijk:

- In diverse planten zit er een soort witachtig substantie
op de aarde. Wat is dit? En kan de plant er aan
dood gaan?

- Is het mogelijk om de kamerplanten midden in de kamer neer te leggen? Dus een plek waar weinig direct zonlicht komt. Of moet je altijd kamerplanten vlakbij het raam neerzetten waar direct zonlicht mogelijk is?

- Wanneer kun je aan de plant zien dat het hoog tijd
is om het te verpotten?

- Welke producten naast natuurlijk water is handig
om erbij te kopen voor de verzorging van een plant?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Witte aanslag op de aarde kan kalkafzetting van het water zijn, maar kan ook schimmel zijn.

Om kalkafzetting te voorkomen is het beter om gekookt en afgekoeld water aan je planten te geven.
Om schimmel te voorkomen moet de plant meer in het licht staan.

Op varens na, horen de meeste planten in een lichte omgeving te staan. Niet direct in felle zonlicht, maar een plek waar het de hele dag licht is.

Wanneer planten heel groot worden en je ziet dat de aarde in de pot aan het afnemen is, dan is het verstandig ze te verpotten. Dat moet je doen als de plant in 'rust' is, dus niet wanneer hij volop in bloei is.

De eerste maanden na aanschaf heeft een plant niet veel voeding nodig omdat er nog voldoende voedsel in de aarde zit. Na een paar maanden is het verstandig om een universele plantenvoeding aan het water toe te voegen.

De meeste mensen geven de planten te veel water en te veel water is schadelijker voor de plant dan te weinig water. Tenzij het echte slurpers zijn, maar dan staat het op het kaartje.

Dus:

-Weinig water geven (als de aarde droog aanvoelt), met een klein beetje voeding.

-Op een lichte, tochtvrije plaats zetten en niet steeds verplaatsen.

-Verpotten als de plant te groot wordt.

En natuurlijk lief zijn voor je plantjes ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat witte kan een schimmel zijn dat je plant te koud staat.
http://www.bloemenplanten.be/tips/detail.phtml?id=19

Planten met dik blad hebben minder zonlicht nodig. Die hoeven niet in de vensterbank.

Varens en dergelijke een paar keer per week even sproeien. Anders verdroogt dat hele dunne blad.

Uitgebloeide bloemetjes snel verwijderen.

Als je je er in wilt verdiepen, ik zag bij de kringloop een hele rij boeken staan over de verzorging van kamerplanten. 1 euro tot 2.50. Voor prachtige boeken. De meeste mensen halen de tips van internet maar misschien vind je het leuk om er een boek van te hebben. Gauw richting kringloop!