Hoe heet zo'n Handdoek/theedoek rek jaren 70 met kleed ervoor?

Vroeger bij mijn moeder in de keuken, hing er een rekje met volgens mij daarachter handdoeken theedoeken etc. En daarover heen hing een soort overkleed met daarop altijd een spreuk alla: Oost west thuis best, Zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens, en meer van die wijsheden.

Hoe wordt zoiets genoemd?
Volgens mij hadden ze het bijna in elk huishouden wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
2.9K

Antwoorden (2)

Dat heet gewoon een Handdoekenrekje met gordijntje.

http://jeugdsentimenten.net/omgeving/nostalgische-voorwerpen/handdoekenrekje-met-gordijntje/

Wij hebben dat trouwens nooit gehad.
Mijn moeder hield niet van die flauwekul.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier is er trouwens een te koop, mocht je belangstelling hebben.

http://woninginrichting.tweedehands.net/servies-bestek-keukengerei/zeer-oud-handdoeken-rek.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij noemden het een handdoekenrekje. Ervoor hing een sierdoek. Het werd bij ons geen gordijntje genoemd. Die overdoek - zo werd het ook wel genoemd- werd vaak geborduurd en was puur voor de sier, zodat je de gebruikte doeken erachter niet kon zien. Ik heb er nog ooit eens eengemaakt. De doek werd over een stang geschoven die bovenaan het rekje hing. Die doek had bovenaan dus een tunneltje ( je kunt ook zeggen een wat royaal uitgevallen zoom) om daar die stang doorheen te schuiven.

Toegevoegd na 15 uur:
Op Marktplaats staan er diverse; helaas lukte me het niet om er een op deze plek te krijgen. Het is van fabrikant Brabantia, in wit en oranje - ik neem aan dar het ook in reseda bestond. Van andere makers ken ik ze alleen gewoon in hout. Het heet gewoon handdoekenrekje. Boven de haakjes staat voor welke doek het bedoeld is. Duidelijk 50-ger jaren. Retro! Maar voor de oorlog was het zeker nog algemener en sierde het menige keuken.
Uiteraard liet Brabantia zich niet uit over de term gordijntje of sierdoek.