hoe vermeerder je varens?

ik wil graag een varen in huis. hoe geld de verzorging?

ik wil graag weten hoe je varens door middel van uitlopers kan vermeerderen en hoe je hem zo lang mogelijk kunt laten staan. ik ben ook benieuwd hoe lang hij kan staan.

het gaat om de krulvaren met ingesneden blad.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
3.4K

Het beste antwoord

Varens _kunnen_ heel lang meegaan, mits je ze goed verzorgt.
Zet ze op een vrij lichte plek maar beslist niet in de zon, geef ze goede aarde met wat humus of turf.
Zorg liefst voor een niet al te droge lucht, regelmatig sproeien.
Water geven op de potgrond, niet in de plant. Af en toe (eens per maand) wat extra voeding geven (je hebt speciale vloeibare varenvoeding die je in het gietwater doet).
Elk jaar verpotten.
De standaard krulvaren maakt niet echt uitlopers maar naast de eerste kluit komen steeds meer nieuwe op, bij het verpotten kun je de kluit delen en beide gedeeltes apart oppotten, of je kunt de nieuwe kluitjes voorzichtig loshalen en apart in een pot zetten.
Zolang de varen hanteerbaar is (dus nog niet te groot of bijna ontilbaar), is het ook slim om 'm eens in de douche/badkamer te zetten als daar net gedouchet is: lekker vochtig.
Ik weet een krulvaren die op deze manier al 30 jaar meegaat ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moet hij elk jaar verpot worden? warom is de turf noodzakelijk? hoevaak per week sproeien? word de plant niet alsnog nat van binnen als ik hem sproei of douche? zoveel antwoorden maken zoveel vragen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij moet verpot worden zodra ie te groot wordt voor z'n pot, als je 'm goed verzorgt is dat wel elk jaar, omdat dan de voedingsstoffen uit de aarde op zijn en de wortels geen plek meer hebben om te groeien. Verpot je 'm dan niet, dan gaat ie kwijnen. Turf: denk maar na waar varens in normale omstandigheden staan: bosgrond, dus je kunt 'm het beste in (naald)bosgrond zetten, maar potgrond met wat turf die het vocht goed vasthoudt kan ook. Eén keer per week sproeien is genoeg, gewoon tegen de zijkant. De plant NIET verzuipen!
En je hoeft 'm niet te douchen, ik bedoel meer: nadat je gedouchet hebt, staat de badkamer vaak nog vol stoom, dat vindt een varen erg prettig (als je een raam in je badkamer hebt, zou dat weleens een goede plek kunnen zijn om 'm neer te zetten, zolang ie niet te groot is).
Douchen kan wel, maar zorg wel dat het overtollige vocht uit de pot weg kan, anders verrot de plant. Je kunt ook eens een paar boeken over varens lezen.
Of je waagt het er gewoon op, en als je problemen tegenkomt, plaats je hier weer een vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed idee! bedankt voor je antwoorden. nog een vraagje, wat is kwijnen? en moet je ook de oude grond tussen de wortels uithalen voor nieuwe grond?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwijnen is dat ie niet meer groeit, dat steeds meer bladeren bruin worden (verdrogen) en dat de plant het niet goed meer doet.
En als je een plant verpot, haal je 'm uit z'n oude pot, heel voorzichtig een beetje losschudden, en dan in een groter pot zetten. Dan heb je onderin al een laagje nieuwe verse grond gedaan, daar zet je de plant bovenop, dan stop je de pot voorzichtig vol met nieuwe grond, rondom de plant, een klein beetje water op de aarde gieten (dan zakte de aarde nog wat in en kun je er nog wat bij doen). Als de plant net nieuwe grond heeft gehad, kun je de eerstvolgende keer meststof geven overslaan, dan zit er nog genoeg in de grond. Maar ik zou gewoon bij een tuincentrum een varen kopen en kijken hoe het gaat. Het ergste dat er kan gebeuren, is dat je 'm niet goed genoeg verzorgt en/of geen goede plek voor 'm hebt, en dan zal ie vrij snel doodgaan.
Als het goed gaat, heb je een prachtige plant :-)
Rieneke1
13 jaar geleden
zo'n uitgebreid antwoord is een plusje waard :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je hem niet overpot maar wel voldoende voeding en water geeft groeit hij dan nog en hoe droogt hij dan uit? (niet zo'n zin ieder jaar een nieuwe pot te kopen :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overpotten is NODIG. Omdat de plant ook voeding uit de grond haalt, waardoor na een tijdje die grond 'op' is en de verhoudingen verkeerd worden.
Vergelijk het met een zak over je hoofd trekken en doorademen: na een tijdje gaat dat niet goed meer.
Ook voor een plant moet je goed zorgen, anders kun je beter op zoek naar een mooi kunststof exemplaar, kun je neerzetten waar je wilt en hoef je alleen af en toe onder de douche te houden om af te stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I copy :-)

Andere antwoorden (1)

De krulvaren of wel de Nephrolepis, is een van de sterkste varens voor in huis, toch zijn de varens voor veel mensen een lastige kamerplant, ze weten dat varens vrij donker kunnen staan, maar hoe donker is 'vrij donker'
Hier gaat het al vaak fout.
Varens staan het liefst op een lichte plaats uit de zon, de potkluit mag nooit opdrogen, maar bij te veel water zal hij zijn blad verliezen, ook bij tocht.
Een prima stelregel is: als de grond nog vochtig is, geen water geven!
Dan kan je hem nooit 'verzuipen'.
Dat is ook nog de luchtvochtigheid in huis te laag voor de meeste varens, iedere dag even nat nevelen met een plantenspuitje, of na het douchen een uurtje de badkamer in, zoals in het vorige antwoord is ook prima natuurlijk.
Wel kan deze varen zich op den duur aanpassen aan de luchtvochtigheid van de kamer en het overleven.
Geef de varen geen water in het hart van de plant, maar in de overpot ( buitenpot).
Op tijd in een grotere pot zetten en mesten is belangrijk.
Deze krulvaren is te scheuren, maar dat loopt nogal eens verkeerd af, doordat je dan een deel kan overhouden met te weinig wortels, dus maar niet scheuren, voor ruim 1 euro, koop je vaak een nieuwe.
Ook kan je de sporen zaaien, maar dat is in huis uitermate moeilijk.