Wat gebeurt er als je de kleiner wijzer terug draait bij een klok die loopt op gewichten?

Stel je bent vergeten de klok op te draaien (gewichten weer naar boven plaatsen, is hier een benaming voor?) en de klok staat op 9 uur en ondertussen is het al 1 uur, dat betekend dus dat je (als je alleen de grote wijzer mag gebruiken) 37 x moet wachten op een jankende klok.
Je kunt natuurlijk ook wachten totdat het weer 9 uur is.
De vraag is: Wat gebeurt er als je de kleiner wijzer terug draait bij een klok die loopt op gewichten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Interieur
4.3K

Het beste antwoord

het maakt voor het uurwerk niet uit of je de wijzers terugzet om de klok gelijk te krijgen. Als het om een klok met slagwerk gaat heb je wel een probleem, de klok raakt namelijk dan letterlijk ' van slag'. Dat betekend dat de klok niet meer de juiste bijbehorende uren slaat (bv hij slaat om 7:30 uur de slag(en) die bij 11:30 horen)
Een klok met slagwerk altijd VOORUIT gelijk draaien en dan wachten op elk half en heel uur om de slag(en) te laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de informatie op deze site (we hadden vroeger zelf ook zo'n klok en heb er zelf nooit deze vraagtekens bij gezet), is het zo dat door het terugdraaien (of je nu de grote of kleine wijzer gebruikt) de raderen beschadigd. Daarom wordt ook geadviseerd om 'voorwaarts' te draaien.