Waar moet je op letten bij de aanschaf van een houtkachel?

Ik wil graag een houtkachel aanschaffen, maar heb geen idee waar ik op moet letten. Belangrijkste reden is verwarmen van een vakantiehuis, omdat het huidige elektrische verwarmen de financiële spuigaten uitloopt. Dat het misschien ook decoratief is, vind ik van minder belang.

Op internet worden ze voor 800 aangeboden, maar ook voor 4.000. Waar moet je op letten als het gaat om de kwaliteit van zo'n ding? En zijn er topmerken en misschien merken die je beter niet moet kopen?

11 jaar geleden
in: Interieur
3.8K

Het beste antwoord

Kijk naar de kenmerken op de kachels... een kachel met alleen een CE keurmerk wil je niet.... en13240, dinPlus of een swan label is perfect. Kijk eerst eens naar het benodigd vermogen dat je nodig hebt.

Een groot vermogen is leuk, maar een kachel die je continu moet smoren levert alleen maar teleurstelling op.

Als je een kachel kunt stoken zoals deze bedoeld is door de ontwerper blijft de ruit nagenoeg schoon, de lichte waas die kan komen kun je weghalen met een nat keukenpapiertje met as.

Een grote aslade is onzin, bij goed stoken blijft er niet meer dan 3% as over, bij een kachel zonder aslade kun je al een week toe.

Kijk eerst wat je wil, de huidige stalen kachels met keurmerk gaan zo 10 jaar mee.

Een gietijzeren kachel levert veel harde straling zolang deze gestookt wordt.
Stalen kachels leveren meestal convectie warmte als deze gestookt worden.
Een massakachel (speksteen of vuurbeton) levert stralingswarmte , ook nadat het vuur al lang en breed uit is.

Een kanaal moet je laten plaatsen door een bedrijf, reken op 125 euro per meter voor een geïsoleerd kanaal, minimaal 5 meter ivm de trek.

Het belangrijkste is schoon en vooral droog hout.

Met vriendelijke groet,
Een kachelengineer.

Kijk op bijgevoegde link, daar staat meer dan je wilt weten over kachels en stoken.

Kies bij voorkeur een dealer in de buurt, die kan tenminste langskomen om een goede stookinstructie te geven.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik lees net dat de kachel in duitsland komt te staan....

Daar zijn de regels veel strenger als hier, je moet dan een kachel kopen met minimaal DIN-en13240 kopen, anders mag je zelfs niet eens stoken. Je dient de gehele installatie daar sowieso te laten keuren door een schornsteinfeigermeister, doe je dat niet riskeert je enorme boetes.

Speksteen heeft als groot voordeel dat je je er niet snel aan brand, het geleid de warmte niet zo snel als metaal. Eerst doet het pijn en dan pas brand je je, aan een gietijzeren kachel brand je je meteen.

Laat je goed informeren door de dealer aldaar, de duitse dealers hebben meer kennis van de lokale regels aldaar.
Vraag tevens om een kachel die aan de Bimsch eisen voldoet, anders heb je maar een paar jaar plezier van de kachel en mag die vanaf 2014 niet meer gestookt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Schaf je om te beginnen een HR houtkachel aan, deze hebben het hoogste rendement, n.l. 80-90 %.
Denk er aan dat omwonenden er last van kunnen hebben, maar dar zal bij een vakantiehuis wel meevallen.
Koop er een bij een betrouwbare zaak,waar ze je goed voor lichten.
Hou er rekening mee, dat de afvoerpijp voor de verbrande gassen heel goed geisoleerd moet zijn, anders is het vakantiehuisje binnen de kortste keren zelf een open haard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Omwonenden hebben meestal al een houtkachel, want een open haard werd standaard in de huizen gebouwd en bij de meesten bevalt dat maar matig. Het is eigenlijk alleen op een meter afstand warm, bijna alle warmte verdwijnt door de schoorsteen.
Door een tijdje in het internet de bladeren krijg je een idee van wat er zoal te koop is. Een mooie tweedehandse kost overigens maar de helft van een nieuwe, en als je 'm goed in de kachelpoets zet zie je geen verschil. Voor 4 a 500 koop je een hele nette.
Zoek een kachel zonder toeters en bellen, en met een grote aslade. Dan hoef je die niet elke dag leeg te gooien. Let ook op de dikte van de pijp. Niet alleen dat het moet passen (er zijn wel verloopstukken te krijgen), maar een grote kachel op een te kleine schoorsteen kan zomaar gaan roken als het buiten niet waait, en de schoorsteen dus wat minder trekt. Kijk ook of de deurtjes goed sluiten. Gietijzer is beter dan plaatstaal, want die trekken vroeg of laat krom. Kijk ook of de kachel voldoende diepte heeft en/of een plateautje voor de deurtjes. Zodat er niet telkens brandende stukjes hout op je vloer vallen zodra je een deurtje opentrekt. Een kachel met ruitjes (glas of mica) staat wel leuk, maar zodra ze aan de binnenkant zijn zwartgeroet zie je toch niets meer. En tot slot: verkijk je niet op het gewicht van een degelijke kachel. Je moet hem op z'n plek kunnen krijgen, en de vloer moet er op berekend zijn.
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dat zijn een hoop uitstekende tips. Daarmee kan ik bij aankoop de juiste vragen stellen. Dank je en een + natuurlijk.
paulus811
11 jaar geleden
Nog een vraagje, je zegt 'een kachel met ruitjes wordt zwart..', maar een ruit zit er toch altijd in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lapje met een beetje koude thee doet wonderen bij zo'n (uiteraard afgekoeld) ruitje.
teusvh
11 jaar geleden
Nee hoor, er zijn ook kachels zonder ruitjes.
Zie de link.
http://huis-inrichting.marktplaats.nl/kachels-en-openhaarden/566356139-antieke-houtkachel-godin-gietijzer-jaren-20-goede-staat.html?return=eJw1jlsKgzAQRfci6J%2FGmBZKJBS7k6CpCXliJrS0dO8d%2B%2Fg75w6XuZJT%2FjS8HzMfBsqrrOQ261EDJE6IjUmFzsvNQnJSQu6CI7qY3KrQmrCZWYMJK7Fy1sp90r2hpdwWFch8pKzT4N357gRtliwg1myiNbukgtAjOLTp2B92HHakbEdAfJiEmK9L%2FpfgV%2FJ4mELxCheg2huqjgW%2BOzCJ2WA0NGbFvykV0TdJnKrx9QbyvEux&fta=eNotkUuOwyAQRO%2FCImsasMGNfIW5QtT8EivOBMV2Yk2Uu4%2FB3j2qqz8qCDV%2BJjTIlud4ftE4MTth1yJbxx5OYernB4LNC3I7AjZc2VFgA9KOM%2F4N2U4pTMUwb4Z7xt%2FlHp%2BDt7c3Xh%2FLfCN%2FjaN9TAOK03DZJua89PyUe1P2KGSZLpHZAc32lMiGUA8QRiOTjpwwKqzSdUG23K%2BHojZwyicORQmy07FA6xykYo6xSVRLSgtRFO%2BFKF3kIUVTS564XgWQT6pLG3jRuQg7GGgqaKF4hdZp2oGMOzxJVFDJyWMg7XOUk90BSleQptnbRaJYYLuiq5MhhuboavcVEIyuZ4BPZHbQot3NhvbtYKArOcEW2fzIFKbzGH8v87VECaJ8IbI7recS75ZoQOBFFcjozezPgS9mCTl%2Bvt9%2FF3OdFw%3D%3D&fta_ind=31&fs=1
paulus811
11 jaar geleden
Wat is dat toch voor gekheid met die onterechte en ongefundeerde minnen.
hallo, ik heb jaren hout gestookt, en ben nu overgestapt op een pelletkachel, ik stook een volle dag op 1 zak pellets van 15 kg., a 3.80 euro. m,n huis warm.
het bevalt heel goed, 90 % rendement, hoegenaamd geen rook.
installeren ie een makkie, een gat van 8 cm. door de muur, en een stopkontact, en je hoeft niet bang te zijn voor brand, want het rookkanaal word niet echt heet omdat de kachel alle warmte gebruikt.
kijk eens op www.gekamo.nl daar zie je verschillende types.
cuc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ikzelf heb een SAEY allesbrander met veel geluk kunnen kopen voor 400 Euro in een kachelwinkel (nieuwprijs 1300) .Eerst dacht ik ook een houtkachel aan te schaffen maar ben superblij dat het een allesbrander geworden is.
Snel een zakje kolen der op van 5 kilo en laat maar doen.Een vriend van mij heeft ook een SAEY en geen een van ons beiden hebben klachten .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Volgens mij heb je een goede koop gedaan, op marktplaats zie ik ze voor een stuk meer. Omdat de kachel van gietijzer is, ben ik wel bang dat de buitenkant erg heet wordt. En omdat ik het huis ook verhuur, wil ik geen ongelukken.