Wat is de beste 'gezelligste' kleur voor 1muur in de woonkamer?

De tafel voor de tv is heel licht bruinig, en de tv kast is wit/grijs, de bank zwart en nog 2 crème stoelen.
En de gordijnen zijn ook crème.

De kamer is heel licht, ik wou een rode muur maar ben nu aan het twijfelen. Heeft iemand ideeën? Misschien een foto? Of een site?

Verven, of behangen?

Alvast bedenkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
1.4K

Antwoorden (15)

niks mis met rood
anneliez
13 jaar geleden
Rood: warm, dynamisch, krachtig, activerend, energiek
Geel: warm, stimulerend, vrolijk, alert
Oranje: warm, creatief, opgewekt, vrolijk
Groen: kalmerend, ontspannend, verfrissend
Blauw: rustgevend, betrouwbaar, verkoelend, ontspannend
Paars/Violet: spiritualiteit, koninklijkheid, waardigheid

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie onderstaande link, handig om even door te lezen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ handige link met veel tips!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dankj
Volgens mij past licht oranje of warm, geel zandkleurig wel voor je ruimte, voor zover te beoordelen. Rood maakt de ruimte wel erg klein qua belevingswaarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan wat voor een sfeer je wilt creëren..

Hieronder een lijstje:

-Roze: verzacht, stemt vriendelijk
-Geel: vergroot, maakt je vrolijk, geeft je energie
-Wit: zuivert, verlevendigt andere kleuren die ermee gecombineerd worden
-Zwart: maakt streng, straalt autoriteit uit, bevordert onafhankelijkheid
-Oranje: maakt vrolijk, beveelt, stimuleert eetlust en conversatie en liefdadigheid
-Rood: stimuleert, dramatiseert, concurreert, symboliseert, straalt passie uit.
-Groen: brengt in balans, normaliseert, verfrist, moedigt emotionele groei aan.
-Paars: maakt comfortabel, spiritueel, creeërt mysterie en bevordert intuïtie.
-Blauw: ontspant, verfrist, verkoelt, geeft rustige en vredige stemmingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alle kleuren met geel tinten erin worden beschouwd als 'warme kleuren'. Alle kleuren met blauw erin als 'koele kleuren'. Bij groen licht dat net aan de verhouding daartussen denk ik.

Nog iets ter informatie, als je 2 tegenover elkaar staande muren in dezelfde kleur verft of behangt zal de kamer langer lijken, tenminste als de andere 2 muren een lichtere kleur hebben. (Even van een vierkante kamer uitgegaan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel persoonlijk en hangt ook af van de grootte van de kamer, de lichtinval, hoeveel ramen er zijn e.d. Ik vind het wel heel handig als je een foto maakt van de kamer met de muur die je wilt kleuren en die foto dan op de computer met Paint (of als je handig bent Photoshop o.i.d.) inkleurt met de kleur die je wilt "uitproberen". Je kunt dan al een beetje het effect zien, want soms is een klein oppervlak (een staal) heel mooi van kleur, maar wanneer je het dan in de praktijk toepast, is het effect héél anders...
Ik heb deze "techniek" al toegepast bij het kiezen van onze keukenvloer (zeil) en voor de gordijnen van iemand.
Het is een beetje knutselen met Paint, maar het gaat erom dat je een indruk krijgt van wat de kleur met de ruimte doet en of jij dat zo voor ogen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft aan een heel lichte kamer te hebben.
In dat geval zal je kamer er niet op achteruit gaan met één rode muur. In tegendeel, dat kan juist een prachtig effect hebben!
Thuis heb ik in de woonkamer ook één (bloed)rode muur, de rest is wit. Er hangt een hele grote spiegel met een sierlijke lijst; dat zorgt er ook voor dat de muur niet zo'n sterk verkleinend effect op de kamer heeft.
Misschien ook een idee voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over kleur valt niet te twisten. Een rode muur? Ik zou er niet over peinzen maar er is een rood dat heel warm is, Spaans rood. Als je een effen wand hebt kun je verven maar behang is letterlijk warmer, het houdt kou tegen en dempt geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rood kan heel erg tegenvallen als het er eenmaal opzit. Kan begrijpen dat je een beetje twijfelt nu.
Haal een paar stukken etalage karton en verf die in het rood van jou keus. Houd ze na drogen tegen de wand en bekijk het resultaat.
Een neutraler alternatief zijn warme aardtinten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje en warme kleur (dus geen blauw, grijs of groen) maar niet te fel (geen knalpaars of knalrood).

Kleuren hebben invloed op je stemming, en van de ene kleur wordt je rustig, van de ander juist hel druk. Daarom zijn felle rode tinten een slechte keus in die kamer kom je nooit meer tot rust. En niet voor niets zijn bijvoorbeeld ziekenhuizen vaak zachtgroen.

Een te donkere sombere kleur maakt je kamer kleiner, dus doe dat alleen als je een hele grote kamer hebt (bruin, mosgroen). Dat zijn wel heel gezellige kleuren als je er de kamer voor hebt.

Goede tinten zijn niet al te licht geel, oranje (maar niet te fel) en allerlei bruin- en beigetinten. Je hebt echter al heel veel kleur in je meubilair , dus ik zou het subtiel houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je heb tegenwoordig voor 1 muur hele mooie foto's die je als behang kunt beplakken, je geeft aan een vrij rustige woonkamer, misschien leuk een achtergrond van twee verschillende kleuren groen.

Je kan bijvoorbeeld iets abstract of iets van natuur, ligt eraan waar je van houd!

Is weer helemaal in tegenwoordig!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fotobehang heet dat ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ja kon niet zo snel op de naam komen, maar je hebt gelijk!
ga eens naar de site www. pure & original dit zijn mooie kleuren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is een stelregel die je zou kunnen volgen: kamers/muren op het zuiden koelel kleuren: citroengeel, ultramarijn, magenta( in lichte tinten), ruimte/muren op het noorden warme kleuren zoals oranje, okergeel, terracotta, oudroze etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg je gevoel. Dat is het juiste. Jij moet er wonen, niet wij. Jij moet er jaren tegenaan kijken, niet wij. Wil best op de koffie komen, maar dan kom ik voor jou en niet voor je muur :) Dus doe wat je wilde doen en dan wordt het goed zoals het is!
succes:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is persoonlijk verschillend.. ik zou voor een sterke oranje kleur gaan, omdat dit een zonnige en warme sfeer brengt. Een rode kleur is vaak ook weer erg donker.
Behang heeft een egaal resultaat, en tegenwoordig gemakkelijk te verwijderen, met verven kan je er nog een paar leuke effecten in geven, met een grove roller bijvoorbeeld en dan niet alles dekkend te maken, maar juist met enig verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
créme met een structuur erin lijkt me heel mooi
bij wat je al hebt.
eenvoudig, warm en op deze wand
een persoonlijke canvas-foto van royaal formaat.