Misschien een hele domme vraag.. maar wat is het verschil tussen een keukendoek, vaatdoek en een theedoek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
39K

Antwoorden (4)

Domme vragen bestaan niet !

Keukendoek - Handdoek (om bijv. je handen af te drogen)
Vaatdoek - Om het aanrecht mee schoon te maken
Theedoek - Om de afwas af te drogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil zit in de classifisering van het aantal D's dat in het label staat.

Keukendoek = DD = Droog Doek
Vaatdoek = DDDD = De Doek Die Droogt
Theedoek = DDD = Doek Die Droogt

Aldus de uitleg van een vertegenwoordiger gisteren middag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan in welk deel van het land je bent.
La je de vaat (afwas) er mee afdroogt is het een vaat doek. Echter een vaatdoek kan ook een doek zijn waarmee je de aanrecht mee schoonmaakt. Theedoek en keukendoek zijn het zelfde. Echter een keukendoek kan ook weer gebruikt worden om de aanrecht mee schoon te maken. Al met al. Wij noemen het hier een afdroger :-)

Toegevoegd op 26-05-2009 17:17:40
De oorsprong van de vaatdoek komt uit de tijd dat men teer porselein niet met een afwasborstel schoonmaakte maar met een vaat doekje gedaan werd. Het was dus een klein handzaam doekje dat overal door en tussen kon.

Een link kan ik zo gouw niet vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is niet dom, want de benamening van deze doeken zijn, gezien hun gebruik, best verwarrend.

Neem de naam vaatdoek. Een vaatdoek is een doekje waarmee het aanrecht plus gootsteen worden schoongemaakt. Een vaatdoek wordt ook gebruikt om tafels mee af te vegen.
De naam is verwarrend omdat de vaat afdrogen nou net niet met een vaatdoek gedaan wordt, maar met een theedoek. Een vaatdoek wordt daarom ook aanrechtdoekje of dweiltje genoemd. Toch heeft de naam wel betrekking op de afwas — het is de voorloper van de afwasborstel.

De theedoek is een katoenen doek, bedoeld voor het hele afdroogwerk .
In de 18e en 19e eeuw dronken deftige dames thee uit fraaie porseleinen kopjes. Ze wasten deze kopjes zelf af omdat ze de handen van hun dienstmeiden te ruw en grof vonden. Ook de gewone droogdoeken vonden ze hiervoor te ruw. Ze hadden hiervoor fijne damasten droogdoeken: de theedoeken. De naam "theedoek" is niet meer weggegaan uit onze taal.

Met een keukendoek wordt vaak een handdoek voor in de keuken wordt bedoeld, maar het verwarrende hierbij is dat het ook een doek kan zijn die in de keuken wordt gebruikt. Met een keukendoek wordt dus ook vaak een theedoek bedoeld. Bijv. bij onderstaande afbeelding bij een recept voor ravioli stond: Doe de pasta dan in een vochtige keukendoek in de koelkast. (= m.i. een theedoek)