Hoe kan mijn touch lamp vanzelf aangaan zonder dat hij aangeraakt word?

Ik heb een touch-lamp. Door de lamp aan een metalen onderdeel aan te raken, gaat hij aan. 1x aanraken is gedimd, 2x iets feller, 3x schijnt ie volop.
Elke avond als ik ga slapen doe ik alle lichten uit dus deze ook. Sinds 4 dagen echter, staat elke ochtend als ik beneden kom mijn touch-lampje gezellig te branden op stand 1. Daar moet ie toch echt 1x voor aangeraakt zijn. Ik snap er niks van, er is niemand beneden 's nachts. Hoe zou dit komen? Hij doet dit sinds hij op een andere plek staat.

Toegevoegd na 1 uur:
Hij staat op een stevig dressoir, ‘s nachts loopt er niemand rond, geen trillingen etc. Heb geen huisdieren. En de temperatuur daalt of stijgt niet omdat de verwarming een continue temperatuur heeft in de woonkamer. En ik geloof niks van ronddolende geesten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
31.3K

Het beste antwoord

Een touchlamp die ik ken, gaat aan doordat er een miniscuul elektrisch spanninkje op het metalen deel staat. Zodra jij de lamp aardt door hem met je vinger aan te raken, gaat er een miniscuul stroompje lopen (door jouw vinger). De lamp detecteert dat en weet dat-ie aan moet.

Als jouw lamp ook volgens dit principe werkt, kan het zijn, dat de nieuwe standplaats beter geaard is dan de vorige. Er loopt dan altijd al een klein stroompje, dat nét niet genoeg is om de lamp te doen schakelen. Een heel klein verstorinkje kan dan al genoeg zijn om de lamp wel te doen schakelen.

Als dat het probleem is, helpt het, de lamp op een kleedje te plaatsen. Het gaat erom dat hij beter is geïsoleerd.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de lamp eerst op een plek stond waar de kat niet kwam, en nu op een plek waar de kat wel komt.

Verder kunnen anderen apparaten het schakelmechanisme van de lamp storen. Denk aan een elektrische motor die aan- of uitgaat. Ook een koelkast heeft een elektrische motor (die veroorzaakt het zoemen van de koelkast). Ook in je CV zitten schakelende componenten. Misschien zetten de buren, net aan de andere kant van de muur, 's nachts hun TV uit, of doen ze nog even een kroket in de magnetron.

Je zult door uitproberen moeten uitvogelen wat de oorzaak is van het spontane schakelen.

(En houd rekening met geest-gelovigen, die liever in de akties van geesten geloven dan in gewone, bekende stoorbronnen.)

Als je er niet achter kunt komen, kun je een simpele schakelaar in het snoer monteren waarmee je de lamp 's nachts echt uitzet. Of de stekker in een tijdklok doen die bijvoorbeeld van 02:00 tot 07:00 uitschakelt. Dan kán de lamp alleen maar van 07:00 tot 02:00 worden aangezet.

Toegevoegd na 1 uur:
Heb je al eens gekeken of het gebeurt op het moment dat het elektriciteitsnet omschakelt van dagstroom naar nachtstroom of andersom? Ook als je zelf geen dag- en nachtstroomtarief hebt, kan het signaal wel een verstoring op jouw lamp geven.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Temperaturverschil ? Trilling ? Beweging ? Kat ?
Ik weet niet hoe het mechanisme werkt, vermoedelijk iets met een magneetje ofzo, en dat kan natuurlijk door van alles beinvloed worden. Net als de keyfinders doe om de haverklap beginnen te loeien als je je sleutels helemaal niet zoekt en die horen te reageren op klappen.

Probeer nog eens een paar andere plaatsen uit, dan weet je welke plekken niet geschikt zijn. Misschien is gewoon de ondergrond niet stevig genoeg ofzo. Of trek gewoon de stekker eruit. Als-ie dan nog de volgende ochtend brandt, heb je een serieuzer probleem......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer er eens een paar kunststof dopjes onder te plakken, dan is de kans zeer groot dat het probleem is verholpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij gaat de touchlamp aan als ik de stofzuiger aanzet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook twee van dat soort lampen en die schakelen vaak aan als we een andere lamp in huis uitschakelen. Misschien moet je het in die hoek zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken iemand die zou zeggen astrale aanraking.... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker geen ronddolende geesten!
Een klein lekstroompje, misschien een magnetisch veld van een aan schakelend apperaat, of een iets verminderde netspanning , ook door een schakelend apparaat.
Er is heel weinig nodig om te schakelen.