is spaanplaat slecht voor de gezondheid?

de meubelindustrie gebruikt frequent spaanplaat (of spaanderplaat): een plaat van houtvezels die aan elkaar gelijmd zijn. Daarom komt dan melamine of fineerhout. Nochtans is er al vaak aangegeven dat dit niet zo gezond is; het inademen van de lijm zou zelfs kankerverwekkend zijn. Is dat zo?
En als dat zo is, waarom gebruikt men als basis voor meubels niet meer MDF of OSB? Of is dit ook ongezond?

Toegevoegd na 1 uur:
... er blijkt formaldehyde in te zitten... ik vraag me af of dit in alle meubelplaten zit, ook in MDF en OSB.
en waarom spaanplaat niet wordt verboden als het zo slecht is. men verbiedt toch ook het roken in openbare ruimte om dezelfde reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
5.1K

Het beste antwoord

De vroegere problemen deden zich vooral voor, als er veelvuldig gebruik van spaanplaat in de bouw/ verbouw van een huis was ( b.v. wanden en/ of vloeren.
Het kleine beetje spaanplaat wat nu soms in meubels zit, heeft veel minder invloed, ook zal de samenstelling van het spaanplaat/ lijmen wel zodanig zijn aangepast, dat het onder een bepaalde norm blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja zeker,
spaanplaat geeft formaldehyde af.
dit is een gas waar je hoofdpijn van krijgt als je er te veel en te lang in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er inmiddels al wel verbeteringen zijn door gevoerd in het verlijmen. Ook is er een verschil bij het verwerken van spaanplaat door de tijd heen.Van oude spaanplaat was de structuur van het vezel veel dichter dan bij de huidige. Er zit nu veel meer lucht tussen en is grover,dus zwakker vandaar volgens mij ook het MDF. Dan ruikt spaanplaat op zich nu niet meer zo sterk naar de lijm als dat het voorheen deed.Maar ik steek dan nu ook een peuk op.