Hypotheek rente verlagen; welke kosten kan ik op rekenen?

Ik wil mijn hypotheek rente verlagen. Moet dit persé via een tussenpersoon of kan ik dit direct met een hypotheekaanbieder regelen? Zo nee, wat is een normaal tarief wat een tussenpersoon kan rekenen?

Toegevoegd na 47 minuten:
...ik mag boetevrij een nieuwe rente afsluiten, want mijn rente periode loopt binnenkort af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Dat is niet zo gemakkelijk. Je gaat namelijk contractbreuk plegen, en dat kost geld. Je zult mogelijk een nieuwe hypotheek moeten afsluiten, of een fikse boete betalen.
Als je zelf niet voor dit soort zaken geleerd hebt, kun je dat het best aan een onafhankelijke adviseur overlaten.
13 jaar geleden
Het is afhankelijk van je huidige hypotheekaanbieder of deze rechtstreeks werkt of met tussenpersonen. Als deze met tussenpersonen werkt zal je daar niet omheen komen.
Als je rentevaste periode afloopt kan je inderdaad boetevrij een nieuwe rente vastleggen of zelfs overstappen naar een andere aanbieder.
Als je bij je huidige aanbieder blijft zijn er geen kosten. Bij het overstappen naar een andere hypotheekaanbieder krijg je te maken met taxatiekosten, provisie en notariskosten.
Overigens: je kan je hypotheekrente wel willen verlagen maar je bent wel afhankelijk van de huidige marktrente en dus het aanbod dat je hypotheekvertrekker je geeft: hij/zij bepaald het renteaanbod en jij bepaalt of je dit aanbod accepteert. Je kan niet zelf een rente vasttellen.

Een tussenpersoon wordt overigens vaak door de hypotheekverstrekker betaald voor zijn/haar diensten.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee inderdaad, ik zelf kan de hypotheek rente niet verlagen. Aangezien mijn hypotheek rente hoger is dan de huidige rente stand, zou het verstandig zijn om een nieuwe rente vast te leggen. Ik ben daarom benieuwd naar de overige kosten waar ik op kan rekenen.
Je kunt het prima direct bij een bank regelen. Vraag bij enkele banken een gesprek aan en bekijk welke offerte voor jou het voordeligst is.

Let wel op dat je, als je bij een andere bank dan nu, een hypotheek afsluit je te maken krijgt met aanvullende kosten zoals taxatie, afsluit en notariskosten. Maar zelfs dan kan het op langere termijn toch voordelig zijn om naar een andere bank over te stappen.

Veel banken hanteren een idiote rente-opslag voor vaste klanten bij voortzetting van de hypotheek die kan oplopen tot 0,6%. Hoe arrogant kan een bank tegenwoordig zijn....

Bedenk wel dat bij een spaarhypotheek het voordelig KAN zijn om een iets hogere rente te accepteren, want deze hogere rente krijg je vergoed op je 'spaarpot'.

Het is wel zaak dat je enig financieel inzicht hebt om de diverse offertes objectief te kunnen vergelijken. Heb je dat niet, neem dan toch maar beter een tussenpersoon die jouw wensen vertaald en de beste oplossing daarbij zal kiezen. Die service kost wel geld, maar dat kost een te dure hypotheek ook.

Dus je mag direct naar een bank, maar je moet er zelf wel enige kijk op hebben.

Succes.
13 jaar geleden
Meestal is het zo dat je de hypotheek voor een bepaalde periode bent aangegaan (vaak 30 jaar) met een rentevaste periode die daarvan kan afwijken (bijvoorbeeld 10 jaar). Als je rentevaste periode is afgelopen kun bij je hypotheekverstrekker een nieuwe periode afspreken voor een rentevaste periode, waarbij dus een ander rentepercentage kan gelden (of een variabele rente afspreken).
Als je echter met andere hypotheekverstrekkers wilt onderhandelen, kun je tegen nieuwe kosten aanlopen om de hypotheek af te sluiten, zoals taxatiekosten en afsluitprovisie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige banken (bijv. ASR) werken alleen via tussenpersonen. De rentewijziging is echter een service dus daar zouden ze geen kosten voor moeten rekenen.
Als je bij je huidige bank blijft, zijn er dus geen kosten. Alleen misschien een hogere (verlengingsrente).
Sluit je de nieuwe rente via een hele nieuwe bank dan betaal je dezelfde kosten als bij een hele nieuwe hypotheek (taxatie, afsluitprovisie, notaris en optioneel NHG). Soms kunnen deze kosten wel opwegen tegen een hogere verlengingsrente, dus laat je goed voorlichten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je rente periode afloopt mag je aan het eind alles aflossen en dat kan je doen met het geld dat je van je nieuwe hypotheekverstrekker hebt gekregen. Dat betekent ook notariskosten en dat wordt nog wel eens "vergeten" in de berekening. Ik heb een week geleden een aanbod gekregen waarbij de vijfjaarsrente 1.1% hoger ligt dan de eenjaarsrente. Neem 1 jaar en beslis over een jaar opnieuw.