huis kopen als vrienden, hoe zit dit met hypotheek als 1 elders gaat wonen?

ik huur nu samen een appartement met een vriend. Echter heeft hij zijn 'droomhuis' gezien. samen kunnen we de hypotheek aan. maar ik wil over een jaar of 2/4 wel elders gaan wonen. kun je dat oplossen zonder dat ik moet blijven betalen of iets dergelijks? kan op internet niet echt duidelijke antwoorden vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Dan zal hij, net zoals het bij een scheiding is, jou uit moeten kopen, ofwel jouw je deel terugbetalen van de waarde dan. En heeft hij dan het geld niet, of geen mogelijkheid de hypotheek te verhogen, zal het huis dan verkocht moeten worden.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment dat twee mensen samen een huis kopen is het huis voor de helft van de een en de andere helft van de ander, financieel gezien dan. Als 1 partij vertrekt wordt het huis van de andere partij, deze blijvende partij moet de helft van de vertrekkende partij overkopen. Dit moet waarschijnlijk wel via een notaris lopen aangezien het huis officieel van eigenaar wisselt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitkopen is de hypotheek waarde, minus de waarde van het huis op dat moment, minus eventuele spaargedeelte, delen door 2 = uitkoppsom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, of het huis kopen op zijn naam en eenpersoons hypotheek..mja..of je dat wilt :)
fisbel
11 jaar geleden
Als uw vriend niet alleen het huis kan kopen is de constructie van samen kopen vragen om moeilijkheden.. Als 1 van de 2 afhaakt bijvoorbeeld door een nieuwe relatie (vriendin) en elders wil gaan wonen - tja, wat dan?