betaal je bij een hypotheek elke maand de netto of bruto lasten?

Als ik de hypotheeklasten willen bereken op internet, staat er netto maandlast en bruto maandlast. Ik wil gewoon weten wat je elke maand betaald, de netto of de bruto.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Je betaalt de bruto maandlasten aan de bank.

Als je voorlopige teruggave aanvraagt bij de Belastingdienst, krijg je elke maand alvast een bedrag terug van de Belastingdienst. Even afgezien van andere bijbetalingen of teruggaven, is datgene wat je per maand betaalt aan de bank minus datgene wat je per maand terugkrijgt van de Belastingdienst, je netto maandlast.

Toegevoegd na 1 minuut:

Anders gezegd:
--  Je *betaalt* de bruto maandlast.
--  Je *ontvangt* het verschil tussen bruto en netto maandlast.
--  Neem je bovenstaande twee samen, dan verdwijnt er elke maand de netto maandlast van je bankrekening.

(Ervan uitgaande dat je verder geen verrekeningen hebt met de Belastingdienst.)

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus bijvoorbeeld: de hypotheek bedraagt €100.000. Mijn netto maandlasten zijn: €375, en mijn bruto: €490. Dus dan betaal ik €490 aan de bank en krijg ik maandelijks €115 van de belastingdienst?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ow ja, ik lees het nu al. Ik begrijp het nu
Cryofiel
9 jaar geleden
Je hebt het inderdaad goed begrepen. Maar... Als je normaal gesproken bij je voorlopige teruggave al € 50 per maand zou terugkrijgen van de Belastingdienst, dan krijg je nu € 165 terug. Dat is de € 50 die je toch al kreeg, plus de € 115 vanwege de hypotheek (verschil tussen bruto en netto maandlasten). Als je normaal gesproken € 240 aan belastingen zou moeten bijbetalen na het doen van je aangifte, dan krijg je nu € 95 per maand terug. Dat is de € 115 (verschil tussen bruto en netto maandlasten) minus de € 20 (dat is de € 240 gedeeld door 12 maanden). Voordeel is dat je na het doen van je aangifte niets meer hoeft bij te betalen, want dat is nu al verrekend met je voorlopige teruggave.
paulus811
9 jaar geleden
Prima antwoord, alleen wordt hetgeen je terugkrijgt tot 2042 ieder jaar 1% minder als je nu in het 52% tarief zit. De overheid is namelijk altijd op roverspad.
Poet
9 jaar geleden
Maar met zo'n lage hypotheek zal dat geen probleem zijn...
Cryofiel
9 jaar geleden
Voor de meeste mensen is een hypotheek niet laag. Een hypotheek zal meestal het maximum benaderen wat de lener kan opbrengen. Ofwel: wat voor jou laag is, kan voor een ander hoog zijn.

Andere antwoorden (1)

Aan je bank betaal je de bruto lasten. Dit is immers de aflossing van je lening + rente + eventuele aanvullende kosten.

De netto last is het bruto bedrag - de rente die je kunt terug vragen van de belastingdienst. Dit is het bedrag dat het je dus eigenlijk kost. Maar je moet eerst het bruto bedrag betalen om achteraf de korting te krijgen.

Bij de belastingdienst kun je de rente die je betaald op je hypotheek terugvragen. Dit kan de belastingdienst per maand of per jaar aan je betalen. De belastingdienst zal een berekening maken van wat je moet betalen aan hen en dat verrekenen met wat je terug krijgt. Bij maandelijks betalen krijg je dan een voorschot (en wordt aan het eind van het jaar gekeken of er het klopt - het kan dus zijn dat je meer krijgt of moet terug betalen). Bij jaarlijks betalen krijg je na de jaaropgave het bedrag dat over is na de hele berekening uitgekeerd. Dit is dan de definitieve betaling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Gilles111 scheef:
Bij jaarlijks betalen krijg je na de jaaropgave het bedrag dat over is na de hele berekening uitgekeerd. Dit is dan de definitieve betaling. Raadselachtige conclusie hierboven. U bedoelt waarschijnlijk dat de Belastingdienst na het indienen van de werkelijke aangifte (het jaar erna) het inkomen definitief vaststelt. Met de berekening of er achteraf bijbetaald moet worden of dat er belastingteruggave volgt. In deze berekening wordt de Voorlopige Teruggaaf meegenomen en ook de daadwerkelijk betaalde hypotheekrente. De rente kan overigens niet worden teruggevraagd. De rente is wel een aftrekpost die in mindering komt op het inkomen.