Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt onderhandelen over je hypotheek?

Een paar jaar terug was in de media te horen: "Veel mensen weten het niet, maar je kunt onderhandelen over je hypotheek !". Dat heb ik onthouden.
Nu heb ik een nieuwe hypotheek nodig en is dus het moment daar.

Maar hoe pak je dat aan ?

De rentestanden lijken een vast gegeven voor 'de Hypotheker'. Of kan ik daar toch nog aan morrelen ? En aan wat voor marge moet ik dan denken ? 10'den van procenten of 100'sten van procenten ?

TurfGraver
7 maanden geleden
Info
https://www.viisi.nl/feit-of-fabel/onderhandelen-met-de-bank-over-de-voorwaarden-van-de-hypotheek-en-de-rente-is-mogelijk/#:~:text=Onderhandelen%20over%20de%20rente%20van,andere%20rente%20aan%20te%20bieden.
ronron1212
7 maanden geleden
Fabel je kan niet onderhandelen je moeten zoeken naar de goedkoopste en kijken naar een goede voorwaarde
KleinDuimpje
7 maanden geleden
Ga er ook niet vanuit dat iedereen jou een hypotheek verschaft….
Thecis
7 maanden geleden
Ik heb "onderhandeld" over mijn hypotheek. Er kon wat extra rentekorting gegeven worden. Het blijven immers inkomsten voor de betreffende hypotheekverstrekker dus als je naar iemand anders gaat, kan er wellicht wat korting af. Elke tiende procent levert op termijn wel wat op. Ik deed het wel rechtstreeks met een bank. Niet via de hypotheker.
teusvh
7 maanden geleden
Heb ooit de goedkoopste hypotheek uitgezocht, en toen bij de intermediair bedongen dat ik de helft van zijn provisie kreeg. Hij ging akkoord.
Cryofiel
7 maanden geleden
Je kunt wel degelijk onderhandelen over de voorwaarden van je hypotheek. Niet bij alle banken: veel banken hebben een standaard systeem en daar moet je inpassen, inclusief standaard voorwaarden. En ze moeten zich natuurlijk aan wettelijke regels en brancherichtlijnen houden. Toch zijn er mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld een de rentekorting die je krijgt als de waarde van je huis hoger is dan een percentage van de hypotheeksom. Als je net onder zo'n grens zit, kun je met de bank bedingen dat zij jouw nieuwe keuken net wat hoger waarderen, zodat je net boven de grens komt en je ineens toch die rentekorting krijgt. Ook de aflosvoorwaarden zijn bij sommige banken onderhandelbaar. Soms mag je bijvoorbeeld per jaar maximaal 10% van de oorspronkelijke hoofdsom boetevrij aflossen. Wil je meer, spreek dan een hoger boetevrij aflospercentage af.
Cryofiel
7 maanden geleden
Denk ook aan de ORV (overlijdensrisicoverzekering). Die is meestal verplicht, en dat is niet onderhandelbaar. Wat wél kan, en wat ik bij mijn vorige hypotheek heb gedaan: zelf elders een veel goedkopere ORV afsluiten, en die verpanden aan de hypotheek. Scheelt weer in de maandlasten.
Cryofiel
7 maanden geleden
Kijk je puur naar rentestanden, dan boek je de grootste "winst" door goed rond te kijken bij de diverse aanbieders. Kijk ook naar andere rentevaste periodes. Ben je voldoende kapitaalkrachtig, dan kun je een variabel rentepercentage kiezen. GEMIDDELD ben je dan goedkoper uit dan bij een vaste rente, maar je moet de schommelingen wel kunnen opvangen. Zoals vaker gebeurt, zijn mensen die meer geld achter de hand hebben goedkoper uit. Kies je voor een vaste rente, overweeg dan ook om de hypotheek in twee (of meer) delen te splitsen. Het ene deel zet je voor vijf jaar vast, het andere deel voor tien jaar. Over vijf jaar verleng je het eerste deel voor een rentevastperiode van tien jaar. Zo verloopt om de vijf jaar een deel van je hypotheek, waardoor renteschommelingen minder hard aankomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Allen alvast veel dank voor deze nuttige informatie !
ToyotaCorolla
7 maanden geleden
Ik heb met de bank onderhandeld over de hypotheek. Daarbij waren de rentes niet onderhandelbaar, maar de voorwaarden wel. Het was een wat complexe situatie met aankoop meerdere woningen en meerdere hypotheken. Uiteindelijk met de bank eruit gekomen. De bank ervaarde ik als bijzonder behulpzaam, uiteindelijk een win situatie voor iedereen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing