Mag je een hypotheek vrij besteden?

Ik wil een hypotheek van 2miljoen om een huis te kopen. Maar de vraagprijs van het huis is 1miljoen. De rest wou ik dus uitgeven aan de keuken, auto etc. Ik vraag mij af mag dit?
En als dit niet mag zou ik dan een zakelijke lening moeten nemen? Dus als het niet mag is het dan slimmer om een hypotheek van 1 miljoen te nemen voor het huis en dan een zakelijke lening van 1miljoen voor de auto etc.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
vraagBraak1
3 jaar geleden
Je wilt net zo veel uitgeven aan een huis als overige zaken? Misschien handig eerst te kijken wat je nodig hebt en berekenen hoe duur dit is. Lijkt me sterk dat het net zo veel kost als je huis. Je beseft dat je het geld uiteindelijk met rente terug moet betalen?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Het gaat niet alleen over auto etc. Maar vooral over alle meubels, zwembaden, en supercars. En alles wat overblijft is vooral voor meer financiële ruimte. De rente is voor mij geen probleem als ik 6 duizend per maand terug betaal van de leningen is dit voor mij geen probleem.
Thecis
3 jaar geleden
Bestedingsruimte voor een hypotheek is alleen voor de hypotheek van het huis (en eventueel verbouwing), niet voor inrichting of andere zaken.
vraagBraak1
3 jaar geleden
Lijkt me nog steeds slimmer om het bedrag te sparen. Als je zoveel per maand aan rente kan betalen, kan je dat immers ook sparen. Voordat je het weet ben je je inkomen kwijt en zit je in de problemen, de economie krijgt dit jaar immers een flinke klap. Maar dat ben ik, uiteindelijk is het aan jou natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sorry verkeerd uitgelegd, ik bedoelde 6 duizend uitgeven in totaal per maand. Niet alleen aan rente. Maar als het mogelijk is om 1miljoen hypotheek en 1miljoen lening te doen en die lening vrij te besteden dan ben ik tevreden ik wil alleen weten of het mogelijk is en of het slim is. Want sparen 6 duizend per maand heb je 72 duizend in een jaar. Het zou dus lang duren om aan die 2 miljoen te komen
SentWierda
3 jaar geleden
Een hypotheek heeft betrekking op onroerend goederen. Dat zijn goederen die niet te verplaatsen zijn. Hoe zit het dan met die supercars: staan die altijd in de garage? En betaal je dan geen wegenbelasting?
paulus811
3 jaar geleden
Als je dit kunt besteden (of eigenlijk niet, want het moet geleend worden en ik vraag me af of Janjopie beseft wat de exploitatiekosten zullen zijn van deze bezittingen...) moet een paar duizend voor een goede adviseur er ook wel af kunnen lijkt me. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een bank een lening geeft om 'supercars' te kopen aan iemand die zijn huis al volledig verhypotheekt heeft.

Antwoorden (2)

Je krijgt een hypotheek gebaseerd op de waarde van het huis, het huis is dan het onderpand mocht je niet meer in staat zijn te voldoen aan de afbetalingsverplichting.
Als je een hypotheek wil hebben die 200% is van de waarde van het huis, zal geen bank die hypotheek verstrekken.
Oftewel: nee dat mag niet op de manier zoals jij het in je vraag verwoordt.
3 jaar geleden
Indien je de hypotheek vestigt op een ander pand die inderdaad een waarde heeft van 2 miljoen, zou het inderdaad mogelijk en efficient zijn om een hypotheek te nemen voor andere bestedingen zoals auto's en interieur etc.
Het voordeel is vaak dat de rente op een hypotheek lager is dan voor een persoonlijke lening. Wel kijkt de bank of je ahv salaris of andere inkomsten kunt voldoen aan je aflossingsplicht van die lening. Of het dus in werkelijkheid voor jou ook mogelijk is moet je dus een bank benaderen.