Als ik een lening voor de aankoop tweede huis neem,hoeveel procent rente moet ik dan betalen aan zodat de fiscus het niet als schenking ziet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Hoeveel rente je minimaal moet betalen, hangt af van de opeisbaarheid van de onderhandse lening. Voor een direct opeisbare lening (die binnen enkele maanden kan worden teruggevorderd) moet je minimaal 6 procent rente betalen.
Gaat het om een niet-direct opeisbare lening, die de kredietgever dus niet binnen enkele maanden kan terugvorderen, dan stelt de fiscus dat de leningverstrekker een marktconforme rente berekent. Welk tarief marktconform is, bereken je door het gemiddelde te nemen van de rentes die banken en kredietverstrekkers voor een soortgelijke lening vragen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij een te lage rente wordt het renteverschil door de Belastingdienst als schenking beschouwd. Omdat je elk jaar iets meer dan 2.000 euro belastingvrij mag schenken, is een renteverschil geen probleem zolang het verschil jaarlijks niet meer bedraagt dan dit bedrag. Voor kinderen geldt dat je nog een hoger belastingvrij bedrag mag schenken.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Een lening is toch geen schenking?
SimonV
6 jaar geleden
Het is wel een schenking de rente onder de marktconforme rente ligt.