Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een hypotheek krijgen?

Ik heb geen baan (ben nog een student) en woon op dit moment in een appartement die ik zonder hypotheek heb gekocht. Nu zit ik eraan te denken een 2e woning te kopen (mét hypotheek) en die te verhuren. Kom ik dan in aanmerking voor hypotheek rente aftrek etc. en geldt het als een eerste hypotheek, of zit het anders omdat ik al een woning heb? En zou ik een hypotheek kunnen krijgen met mijn huidige woning als onderpand (en zonder vaste baan)?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
paulus811
7 jaar geleden
De bank staat niet zonder meer toe dat je een huis verhuurt waarop zij hypotheek geven.
Utrecht
7 jaar geleden
en belastingaftrek krijg alleen voor het huis waarin je woont.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok, dus het zou wel kunnen als ik het huis waar ik nu in woon ga verhuren en in het nieuwe huis met hypotheek ga wonen?
tinus1969
7 jaar geleden
@Gast81814
Je kunt gene tweede huis kopen, want je krijgt geen hypotheek, omdat je gene inkomen hebt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Normaal gesproken krijg je zonder vast inkomen en zonder inleg van eigen geld geen hypotheek. Een hypotheek nemen met het eerste (of het tweede) huis als onderpand is niet kansrijk, want zonder inkomen is er dan nog steeds geen mogelijkheid tot aflossing. Een volledig aflossingsvrije hypotheek wordt normaal gesproken niet meer verstrekt.

Ik vraag me ook af wat je er mee op zou schieten, want je krijgt geen hypotheekrente aftrek voor een tweede woning. Aan hypotheekrenteaftrek heb je sowieso niets, want je hebt geen inkomen. Daarnaast zijn de huurinkomsten belast voor de inkomstenbelasting.

Toegevoegd na 36 minuten:
Excuus, bij een tweede woning in de regulier verhuur (langer dan 6 maanden) zijn de huurinkomsten zelf niet belast. Je betaalt wel vermogensrendementsheffing over de WOZ-waarde van de woning minus de resterende hypotheekschuld. Inkomsten uit tijdelijke verhuur (denk ook aan airbnb) zijn wel belast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding