Kan je een nieuwe of andere huis kopen als je je huidige huis nog niet hebt afbetaald?

Twee situaties:
(1) Je hebt huis A gekocht en hebt hier de hypotheek nog niet van terugbetaald. Ondertussen wil je huis B kopen en huis A verkopen. Mag/kan dat?
(2) Je hebt huis A gekocht met een nog niet afbetaalde hypotheek. Kan je een huis B erbij kopen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
7 jaar geleden
1. Ja, zolang je verschil (uitstaande hypotheek + (prijs nieuwe woning - opbrengst oude woning) aan hypotheek verstrekt krijgt.
2. Als je een hypotheek voor tweede woning krijgt (en dus de lasten kunt betalen).
fisbel
7 jaar geleden
@Turfgraver:
U heeft vast een wiskundeknobbel!. Ik geeft een voorbeeld bij uw formule onder punt 1: € 150.000 + (250.000 - 180.000) is € 220.000

Of:
€ 50.000 + (300.000 - 150.000) is € 200.000

Antwoorden (2)

In principe kan dat. Maar alleen je hypotheekverstrekker (bank) of financieel adviseur kan daar echt antwoord op geven. Want t hangt van je financiele situatie af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is afhankelijk van hoever het eerste huis is afbetaald en de huidige waarde.
Bijvoorbeeld: als huis A momenteel een waarde heeft van €250.000,- en er zit nog €25.000 hypotheek op, dan zal de bank eerder geneigd zijn een nieuwe hypotheek te vertrekken dan wanneer er nog €125.000 hypotheek op zit. Dus de overwaarde speelt een grote rol.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Dus de overwaarde speelt een grote rol." Maar niet in je voorbeeld....
fisbel
7 jaar geleden
@Roque Trader:
Neem me niet kwalijk. In het antwoord van jc54 is de overwaarde € 225.000
Prima voorbeeld van jc54 De bank zal met zoveel overwaarde waarschijnlijk wel een hypotheek willen verstrekken. De woning woning moet natuurlijk niet een miljoenenhuis worden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@fisbel: Stel dat je een hypotheek hebt genomen van 300.000 voor een huis van €300.000... Maar na 20 jaar heb je 3/2 afbetaald met nog een €100.000 aan rest hypotheek schuld, maar het huis is €500.000 geworden, dan heb je €200.000-€100.000 is €100.000 aan overwaarde... Met het voorbeeld van jc54 is (nog) geen sprake van overwaarde, want je weet NIET voor welk bedrag die woning is aangeschaft... er rust nog een schuld op van 25K wat mij betreft.... "Je hebt overwaarde als de verkoop- of executiewaarde van je huis hoger is dan de resterende schuld van de hypotheek. Overwaarde is het verschil tussen de vrije verkoopwaarde van je woning en de hoogte van de nog resterende (hypotheek-)schuld minus de verkoopkosten. De fiscale naam voor overwaarde is eigenwoningreserve." Bron www.hypotheker.nl Nog zo'n mooie quote van je: "De bank zal met zoveel overwaarde waarschijnlijk wel een hypotheek willen verstrekken." Hoezo? Het geld zit in de stenen? Het gaat er om of je de rente maandelijks kan betalen, en dat gaat moeilijk als het in stenen zit... Tip: Ik zou nog even rondneuzen op wat hypotheek en banken sites voordat je nog eens met nogal boude uitspraken komt...