Kan ik bij oversluiten van mijn hypotheek de boeterente betalen uit de opbrengst van mijn spaarhypotheek en daarmee de boeterente fiscaal aftrekken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat hangt van een aantal voorwaarden af, zoals of een deel van de hypotheek als consumptief krediet moet gelden en of de (te maken kosten voor de) hypotheek zelf fiscaal aftrekbaar is... maar voor tamelijk veel hypotheken zal (een aanzienlijk deel van) de boeterente fiscaal aftrekbaar zijn. Uiteraard is het geen slecht idee om bij de Belastingdienst (uw regiokantoor of Belastingtelefoon) te informeren. Zij heeft geregeld met dit soort vragen te doen, dus kan daar ook tamelijk gemakkelijk op antwoorden.

Ik citeer uit de bron:
Boeterente en de fiscus: Als u boeterente moet betalen over een hypotheek die fiscaal aftrekbaar is, mag u het bedrag eenmalig aftrekken in Box 1. Let op: als u de kosten van de nieuwe financiering meeneemt in de lening, is dat deel niet aftrekbaar! Is er een consumptief krediet in uw hypotheek opgenomen, dan geldt de aftrek van de boeterente niet voor dit deel. En als u een nieuwe hypotheek afsluit waarin u de boeterente meefinanciert, dan mag u de hypotheekrente van dit deel ook niet meer aftrekken.

Zie vooral ook de tweede bron die enkele rekenvoorbeelden geeft. Veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid: als u de boeterente 'contant betaalt' uit de opbrengst van uw spaarhypotheek geldt de aftrek wel; maar die geldt niet als u de boeterente meefinanciert in de nieuwe hypotheek. Zoals de bron ook vermeldt!