Wat is de toegevoegde waar de van een onafhankelijke hypotheekadviseur als je zelf al goed voorbereid bent?

Wij zijn starters zoekende naar een hypotheek voor ons nieuwe huis. We hebben onlangs een onafhankelijke hypotheekadviseur op bezoek gehad voor een eerste (gratis) gesprek. Hierin heeft hij onze situatie geanalyseerd en ons verteld en laten zien wat wij maximaal kunnen lenen bij een bepaalde rente (en -periode). Daarbij heeft hij ons ook een aantal banken voorgelegd waar dit mogelijk zou zijn en welke het beste zouden passen bij onze behoeftes. Echter, zo'n onafhankelijke adviseur vraagt meer dan het dubbele van wat een bank voor een soortgelijk gesprek zou vragen. Beetje verloren geld, leek ons zo. Naar ons idee kunnen wij nu een van de aanbevolen banken binnenlopen en een dergelijk proces in gang zetten voor de helft van het geld. Wij zijn benieuwd of wij nu zaken over het hoofd zien, waarom dit al dan niet zou kunnen en of er factoren zijn waar wij rekening mee moeten houden met een van de twee aanpakken. Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hoe weet je of je nu in dit stadium al alles van belang is weet? Elke geldgever heeft specifieke voorwaarden. M.a.w. je weet niet wat je niet weet en wat je nog tegenkomt.
Is nu al goed zicht geweest en rekening gehouden met de fiscale aspecten en in hoeverre je eigen samenlevingsregeling, zoals huwelijksvoorwaarden, nu optimaal zijn geregeld?
Zijn jullie testamenten al resp. nog steeds in orde en - als er kinderen zijn of kunnen komen - wat er met hen gebeurt als een van jullie of beiden er niet meer zijn?

Het voordeel van een onafhankelijk adviseur t.o.v. een bank is dat de eerste alle mogelijkheden kan overzien en daarnaar kan adviseren. Een bank adviseert alleen producten uit de eigen winkel.

Er zijn ook geldgevers die nog minder kosten in rekening brengen "execution only", maar daarvoor moet je wel een kennistest doorstaan.

Samengevat en alles bij elkaar genomen: Ik zou niet voor de laagste prijs gaan maar voor de beste kwaliteit. Je zult er tientallen jaren mee te maken hebben.

NB Praat met anderen en lees en begrijp ook de informatie/documentatie van instellingen als Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je wel!