zijn er banken die je een hypotheek geven, als je borg staat voor je ex vrouw,als zij 2x niet betaald, dan betaal ik tot het huis verkocht is,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je bedoelt dat jij nu een hypotheek nodig hebt, maar dat in de hypotheekakte van je ex opgenomen is dat jij borg staat voor haar.
Als dit je vraag is, dan sta je slechts borg tot een bepaald bedrag, bijv Eur 50.000,- Als je ex haar maandbedrag niet betaalt, kan de bank uiteindelijk dit bij jou vorderen. Het betekent niet dat de bank direct bij jou aanklopt als ze eens een termijn niet betaald, dat zou het voor haar wel erg makkelijk maken.

Of jij zelf nu wel of geen hypotheek kan krijgen, dat ligt aan je leencapaciteit. (een berekening die op basis van je salaris, de waarde van het huis, huidige leningen en overige verplichtingen berekend hoeveel je kan lenen). Je bent wel verplicht om deze borgstand te melden aan jouw hypotheekverstrekker. (waarschijnlijk staat het ook in het hypothekenregister, dus ze komen er toch wel achter.