Wat zijn de 'nieuwe financiële producten'?

Wat zijn de nieuwe financiële producten waarmee banken hypotheken doorverkochten en hoe ging dat in zijn werk?

Meer uitleg (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kredietcrisis/ontstaan-kredietcrisis):
Doorverkoop risicovolle hypotheken
De banken hebben jarenlang de risicovolle hypotheken verpakt in nieuwe financiële producten en doorverkocht aan andere banken, verzekeraars en marktpartijen wereldwijd. Hierdoor verspreidde de crisis zich als een olievlek. Instellingen wisten eigenlijk niet meer wat ze precies kochten van andere banken, welke waarde de producten hadden en wat voor een risico’s ze daarbij liepen. Hierdoor was het niet duidelijk welke banken problemen hadden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

hoe het precies in zijn werk ging weten alleen de architecten van deze 'producten'.

Het komt er op neer dat honderden (of duizenden) hypotheken samengevoegd worden en dat die pakketten in stukken doorverkocht worden aan andere geldschieters.

De contracten die aan die hypotheken gekoppeld waren zitten niet netjes in een gestructureerde database waardoor het praktisch onmogelijk was om de totale waarde, opbrengsten en risico's te bepalen.

Zolang de economie 'booming' was, was dat ook niet erg, want de schulden werden netjes betaald, de waarde van de huizen ging fijn omhoog zodat de dekking in orde was enzovoorts.

Toen de economie inzakte bleek 'ineens' (die luie graaiende bankiers hadden hun huiswerk niet gedaan en niet gecontroleerd wat ze nu eigenlijk kochten!) dat de waarde van (het onroerend goed achter) de hypotheken veel lager was dan oorspronkelijk gedacht (de huizenprijzen daalden, de klanten konden soms niet meer betalen)

Dat heeft zijn effect op de winstcijfers (de bonussen werden nog wel netjes uitgekeerd...) waardoor de aandelen kelderden en banken, verzekeringsmaatschappijen en particulieren in problemen kwamen (en komen).

Een deel van de narigheid is inmiddels uit de hypothekenmarkt, maar er zit nog heel veel 'lucht' in de banken, verzekerings- en pensioen maatschappijen.
Iedereen houdt zijn adem in in de hoop dat het piramidespel weer op gang komt. Vandaar dat er krampachtig gezocht wordt om weer meer en nieuw geld van particulieren richting banken te sluizen. (U moet aflossen want Wij hebben een probleem...)