Hoe lang duurt het voordat een hypotheek rond is?

Vanaf het eerste gesprek met een adviseur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

tussen de 4-8 weken ongeveer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegenbwoordig duurt dat wel een aantal weken. aan de ene kant moet je heel veel zaken aanleveren terwijl ook de banken meer tijd nodig hebben om dit allemaal te beoordelen.
vraag je adviseur een lijst van de zaken die hij nodig heeft. hoe sneller je kan aanleveren hoe korter de periode zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga uit van zeker 5 weken minimaal als de adviseur conform de Wet Financieel Toezicht (Wft) werkt. Hij zal je eerst vragen aan te leveren onder andere alle inkomensbescheiden mbt salaris, werkgeversverklaring, pensioenoverzicht(en) en lopende polissen en/of hypotheek. Vervolgens maakt hij een schriftelijk advies waarin hij minimaal 3 geldverstrekkers berekend, risico's bij AO en WW in beeld brengt en geeft daarop zijn advies met motivatie waarom. Pas nu als je een keuze hebt gemaakt kan de offerte worden aangevraagd. Er zijn op dat moment al zeker 1-2 weken voorbij. Als vervolgens alles vlekkeloos verloopt moet alles binnen 3 weken bij de notaris kunnen liggen.
Mijn ervaring als financieel adviseur is dat zeker tegenwoordig niets meer vlekkeloos verloopt en er meer dan 5 weken nodig zijn.
Om in ieder geval te zorgen dat je met een professionele adviseur / kantoor te maken hebt die zijn dossier kent en controleert (bijv controle werkgeversverklaring waar vaak kruisje is vergeten) zodat de kans op vertraging klein is, adviseer ik je te kiezen voor een kantoor wat het Keurmerk Financiele Dienstverlening heeft!! Zorg dat je weet of er op provisie of vaste vergoeding wordt gewerkt en kies bij voorkeur provisieloos want dit is altijd goedkoper (laat je niet verleiden dat afsluitprovisie goedkoper is want dit is enkel de voorkant van het verhaal wat je ziet) Belangrijk is ook dat hij adviseert vanaf aanvang zoals ik heb beschreven en alles schriftelijk rapporteert en doet hij dit niet neem dan andere adviseur en meld je verhaal bij de AFM. Ga niet naar een bank want die adviseert ten eerste nog steeds met provisies en weet je nooit wat de verborgen kosten zijn en bovendien adviseren ze alleen maar hun eigen product. Ze staan ook voor een deel buiten de wet!
Een Keurmerk adviseer kan je op verzoek alle banken doorrekenen!
Een heel verhaal maar neem het serieus op want een hypotheek is de grootste schuld in je leven! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Een heel verhaal maar neem het serieus op want een hypotheek is de grootste schuld in je leven!" Zeker weten, heel goed advies! Je kunt er beter 2 weken langer over doen dan het haast-haast in orde willen maken. Praat ook met mensen in je omgeving voordat je de knoop doorhakt. En wellicht overbodig: praat met meerdere adviseurs zodat je goed voorgelicht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een kleine nuance op je reactie als ik zo vrij mag zijn. Ik adviseer juist niet met anderen te praten omdat deze simpelweg te weinig kennis hebben en meestal toch de beste tv, auto, hypotheek etc hebben. Wel zou je meerdere adviseurs kunnen benaderen om een eerste indruk te krijgen van die adviseur en of er een klik is. Veel meer dan het bepalen of er een klik is kan niet meer omdat de professionele adviseur niet eerder aan het daadwerkelijk adviestraject begint voor er een opdrachtbevestiging is. Dit bij meerdere adviseurs tekenen gaat aardig duur worden. Daarom adviseer ik te kiezen voor een Keurmerk kantoor en te letten of er geadviseerd wordt zoals ik heb omschreven. Als dit gebeurd is het al voor 99% zeker dat het goed zit. De adviseur die wel even voor je rekent en een voorstel doet zonder eerst alle bescheiden op te vragen en ook geen klantprofiel opstelt moet je direct links laten liggen want de kans dat je dan goed geadviseerd wordt is 1%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Is de hypotheker betrouwbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga er vanuit dat iedereen te vertrouwen is ongeacht of de adviseur alleen werkt, is aangesloten bij een kleine centrale organisatie of zoals de hypotheker een grote. Om te weten of de adviseur kundig is moet je zorgen dat je globaal weet wat de wet (Wft) zegt over wat de adviseur moet doen en welk traject hij moet volgen. Je beseft het wellicht niet maar ga er vanuit dat die adviseur de komende 30 jaar je adviseur zal en moet blijven. Ik heb hierover al geschreven en belangrijk is dat de adviseur eerst je situatie goed in kaart brengt door inkomen en pensioenen op te vragen en een klant- en risicoprofiel opstelt en je minimaal 3 geldverstrekkers laat zien in een schriftelijk verslag. Het adviestraject bestaat uit diverse stappen: 1 contractfase waarin dienstverleningsdocument wordt gegeven en aangegeven welke kosten er zijn. Zorg dat je alles zonder provisie afspreekt!!! Ik weet dat aantal hypothekers gedeeltelijk op provisie en gedeeltelijk op vast tarief werkt. Ga hier niet mee akkoord want je betaald altijd teveel. 2 inventarisatiefase. Na ondertekening opdracht tot dienstverlening zoals eerder beschreven. 3 Analysefase. Met de ingewonnen informatie gaat de adviseur minimaal 3 berekeningen maken en vastleggen wat ik doe in een eerste voorlopige adviessamenvatting. 4 Adviesfase Het advies krijg je ter bestudering en in een persoonlijke afspraak volg je wel of niet het advies van de adviseur. 5e aanvraagfase. Deze fase was tot 2007/2008 eigenlijk de enige fase die bestond in combinatie met fase 4. Het is er voor de klant veel beter op geworden en zelfs ook goedkoper door provisievrije producten. Echt!! al lijkt het soms anders.
Tot slot is er de Nazorgfase. De adviseur heeft een zorgplicht en belangrijk is te weten hoe die geregeld is. Wij hebben bijvoorbeeld serviceabonnementen waarmee je betaalbaar periodiek een volledige financiele update krijgt en daarnaast altijd zonder kosten contact kan opnemen. Os dit er niet zul je in de toekomst het uurtarief moeten betalen wat gemiddeld grof tussen 100 en 150 euro zit. Let hier op!!
Succes en benader mij gerust bij vragen nu of later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederom bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik zeker iets mee. Wij hebben komende week een afspraak bij de hypotheker. Ik ben benieuwd. Kan je ook aangeven wat je allemaal mee kan financieren? Bijv notaris etc? En is het in deze tijd lastig om een hypotheek te krijgen? En in welke regio ben je werkzaam?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is er vanaf 1-1-2012 opnieuw niet beter op geworden en wederom kan er minder op hetzelfde inkomen worden geleend. Een nog groter probleem is dat je maar 4% kosten mee mag lenen + 2% overdrachtsbelasting. Wanneer je een makelaar voor de aankoopbegeleiding neemt ( als het de eerste keer is adviseer ik dit zeker) zul je al snel niet aan de 4% genoeg hebben. Naast de makelaar is er de notaris die de hypotheekakte en leveringsakte passeert (vraag offertes want verschillen zijn enorm groot tot soms het dubbele tarief aan toe). Dan heb je de kosten NHG (0,7%) en moet de woning getaxeerd worden. TIP. Verzorg de taxatie zelf en ga even het internet op. Voor 279 euro heb je een NWWI taxatierapport. Je moet overigens als je de opdracht geeft al wel weten wie de geldverstrekker gaat worden. Dan heb je de advieskosten van de adviseur. Zorg dat je geen provisies toe sta maar maak een tarief af met de adviseur waarmee je zaken gaat doen. Ik weet niet of je hypotheek complex of niet complex zodat ik geen tarief kan noemen. Grof betaal je minimaal 2000 en maximaal 5000 maar. Dan heb je nog kosten bankgarantie (ongeveer 295). Je kan voor woningverbetering max 2500 lenen zonder depotverplichting.
Het lijkt allemaal mooi maar deze kosten gaan op zeker over de 4% heen die je maximaal mag lenen. Hier zit voor de meeste kopers een groot probleem omdat ze hier met eigen geld geen rekening mee hebben gehouden. Waar vroeger de hypotheek wel rond te krijgen was is er nu geen pasklare oplossing meer zodat regelmatig een aankoop weer geannuleerd moet worden. Creatief zijn is het enige wat we doen maar dat lukt niet altijd.
Ik heb zelf een financieel advieskantoor en NVM makelaardij in Gelderland en wij werken eigenlijk helemaal vanuit ons bestaande klantenbestand met daarbij tegenwoordig serviceabonnementen.
Ik zou het leuk vinden te horen hoe het is gegaan en of het begrijpelijk is geweest. Wellicht dat ik je wat adviezen en tips kan toespelen. Het is nog steeds mijn hobby en een goed advies geven en met name een luisterend oor vinden geeft veel voldoening. Vraag in ieder geval rustig door want ik antwoord met alle plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor al je tips. Jammer dat ik in noord brabant woon anders had ik zeker een afspraak met je gemaakt. Ik zal na afloop laten weten hoe het gesprek bij de hypotheker gegaan is. Het is ons eerste koophuis maar hebben besloten dat we het zonder aankoopmakelaar gaan doen. Ivm de kosten maar ook omdat we zelf prima kunnen onderhandelen (zitten beide in de sales) uiteraard laten we wel een bouwkundige keuring doen. We proberen ook bij zoveel mogelijk mensen advies in te winnen. Denk je dat het zonder makelaarskosten wel te financieren is? Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Ik hoop wel dat het bij ons goed gaat kopen. Zoals het er nu uitziet willen we een ton onder ons maximum lenen.
Hebben je nog belangrijke zaken waarop ik moet letten in het adviesgesprek? (behalve de provisies). Ik vind het wel schrikbarend te horen dat veel kopen niet door kunnen gaan ivm de financiering. Bedankt voor al je hulp!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan zo niet zeggen of de kosten helemaal mee te financieren zijn omdat ik niet alles in beeld heb vwb de financiering. Bij goedkope woningen is de kans kleiner dan bij dure omdat de 4% kosten een groter bedrag is terwijl de kosten veelal gelijk zijn voor goedkope en dure woningen (marge is groter).
Laat het gewoon over je heen komen en laat je goed informeren over wat de adviseur voor je gaat doen en laat dit daarna weten zodat ik er dan wellicht op kan inhaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We komen zojuist terug van de adviseur. Hij heeft laten zien wat we kunnen lenen en wij hebben onze wensen besproken. Hij gaf wel aan dat de kosten koper etc allemaal wel mee te financieren waren. Ook de aankoopmakelaar welke via hun voor 1100 euro incl btw in te zetten is voor taxatie, onderhandelingen en koopovereenkomst. Ook gaf hij aan dat het waarschijnlijk niet moeilijk wordt om de hypotheek af te sluiten. Ik dacht alleen wel dat er meerdere offertes aan te vragen zijn maar uit zijn verhaal begreep ik dat dat niet gebeurd. Waarschijnlijk omdat de rentes enzo allemaal inzichtelijk zijn. We hebben afgesproken een nieuwe afspraak te maken wanneer we een bod uitgebracht hebben. Hun kosten zijn 1,1% van de hypotheek dit is ook mee te financieren. Wanneer de koop niet doorgaat zijn er geen kosten aan verbonden. Is het sowieso verstandig om ook direct met de bank een afspraak te maken? Of met andere tussenpersonen? Alvast bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De routing die ze volgen is niet die wij volgen. Meerdere offertes vragen wij overigens ook niet aan omdat de software die wij en ook de hypotheker gebruikt alle tarieven en juiste premies bevat van geldverstrekkers. Uit deze software doen we dan minimaal 3 voorstellen. Naar een bank gaan zou ik niet doen want die preken enkel voor eigen parochie. Een andere adviseur zou je kunnen overwegen om te beoordelen hoe beiden adviseren. Hebben jullie een dienstverleningsdocument gehad? En hoe is de 1,1% afsluitkosten geregeld, helemaal als rechtstreekse factuur of ook gedeeltelijk afsluitprovisie. Ik heb namelijk dit idee en dat zou betekenen dat er toch voor een deel op provisie wordt gewerkt.