Wij gaan uit elkaar. De woning is van mijn partner. De hypotheek is destijds gesloten op mijn inkomen, heb ik altijd betaald. Hoe is nu de verdeling?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de hypotheek op jou inkomen is afgesloten staat de woning toch op jou naam, hoe kan hij nu dan van je partner zijn? Of begrijp ik de vraagstelling verkeerd.
De verdeling is verder afhankelijk van wat jullie doen met de woning, blijf jij erin, blijft hij erin of wordt het verkocht?
ronron1212
10 jaar geleden
Ben je getrouwd heb je geregistreerd partnerschap een samenlevingscontract of wat?
ronron1212
10 jaar geleden
Ja op jou inkomen hoe kan dan een akte van hypotheek passeren op zijn naam?

Antwoorden (2)

het is niet helemaal duidelijk wat je nu bedoeld?
het ligt eraan wat je hebt, een samenlevingscontract of getrouwd ? hoe? op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen.

als het huis staat op naam van je partner en jouw inkomen staat hiervoor garant neem ik aan dat er een officieel stuk is van een notaris hierover

als je samen een huis koopt ,lijkt het me dat het op twee namen staat

als het alleen op naam van je partner staat en die heeft geen inkomen, dan moet of zij het verkopen of jij het overschrijven op jouw naam
als je het van jouw salaris kan betalen kost dat dan wel de overdrachtsbelasting van 2% en reken voor kosten iets van €1000,00, notaris etc. een deel van deze kosten kan je via de belasting weer terugkrijgen.
je kunt voor de verkoopprijs kiezen of je neemt de WOZ waarde maar ebter is het te laten taxeren door de makelaar die je samen uitkiest
neem hier wel voor de tijd zodat je later geen scheve gezichten hiervan krijgt
een lage verkoopprijs nemen heeft geen zin dat accepteert de belastingdienst niet, die ziet het dan als inkomen en dan moet je nog meer belasting betalen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de eerste plaats wil ik hier opmerken dat er maar weinig banken zijn die het toestaan dat een hypotheek op naam van één partner staat als beide partners in het huis wonen.
Ik moet dus wel aannemen dat de hypotheek op uw beider namen staat en dat u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt.
U gaat eerst beiden (liefst samen) naar de bank en vragen of de bank bereid is de hypotheek helemaal op de naam van uw vriend over te schrijven. Gaat de bank daarmee akkoord dan is er al veel geregeld.
Als uw vriend niet in staat is alleen de kosten te dragen van een hypotheek die gebaseerd is op twee salarissen, dan wordt het vervelend. Je enige juridische mogelijkheid is dan gedwongen splitsing door de rechtbank. De rechter zal dan de verkoop van het huis dwingen. U blijft dan zitten met de halve restschuld als het huis met verlies verkocht wordt.
Maar u zult toch eerst de mening van de bank moeten horen.
Als samen blijven wonen ook geen optie is, dan blijft u verantwoordelijk voor de hypotheek. Het maakt voor de bank niet uit of u er wel of niet woont. Als uw vriend niet de volledige hypotheek kan/wil betalen dan haalt men het geld bij u. Ze staan dan volledig in hun recht om dit gedwongen te innen, desnoods via loonbeslag.

Bij een overname van de hypotheek bij scheiding wordt de gezamenlijke hypotheekschuld toebedeeld aan degene die het huis overneemt. Deze persoon wordt de volledig houder van de hypotheek.

De manier waarop u met elkaar heeft samengeleefd, is ook bepalend voor de wettelijke richtlijnen die van toepassing zijn.

Toegevoegd na 25 minuten:
Omdat het huis op één naam staat, en deze persoon er blijft wonen kunt u aanspraak maken op een deel van de eventuele overwaarde. De partner die in het huis blijft wonen, kan de vertrekkende partner uitkopen door bijvoorbeeld andere bezittingen uit de boedel toe te wijzen. Maar vaak is de waarde van de woning hoger dan de waarde van de andere bezittingen.
Bij de boedelverdeling wordt de waarde van de woning bepaald door de 'vrije verkoopwaarde' te verminderen met de hypotheekschuld. Er wordt dus uitgegaan van de waarde van de woning in onbewoonde staat, terwijl de woning meestal bewoond zal blijven door één van de partners. De waarde van een huis in onbewoonde staat is hoger dan de waarde van een huis in bewoonde staat.