Kan de hypotheek op mij verhaald worden als ik niet heb getekend maar wel een gezamenlijke rekening heb?

Mijn man en ik zijn geregistreerde partners. De hypotheek staat op zijn naam, dit hebben we zo gedaan zodat ik er in de toekomst mochten we uit elkaar gaan geen last van heb. Wij hebben een gezamenlijke rekening. Nu is het zo dat wij bij de notaris een akte hebben laten opstellen waarin staat dat het huis buiten de gemeenschap van goederen valt. Ik krijg nog een erfenis met een aanzienlijk bedrag. Dit zou dan gestort worden op onze gezamenlijke rekening. Nu mijn vraag, kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de hypotheek als ik dus niet getekend heb maar wel een geregistreerd partnerschap heb en een gezamenlijke rekening? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, is nogal een ingewikkeld verhaal.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Bij trouwen of geregistreerd partnerschap zijn er twee mogelijkheden: gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden c.q. partnerschapsvoorwaarden. U heeft t.a.v. de eigen woning huwelijkse voorwaarden opgesteld waardoor uw partner voor 100% eigenaar blijft van de eigen woning. En ook 100% verantwoordelijk is voor de hypotheekschuld. Dit is destijds bij de notaris vastgelegd.

Eigenlijk is er nog een kwestie. U krijgt een erfenis. Wat is er bij de notaris vastgelegd over de huwelijksgoederengemeenschap zoals spaargeld e.d.? Bij een gezamenlijke rekening is het principe dat die van allebei is, dus beiden 50%. Als u de erfenis liever apart wilt houden is het heel veel eenvoudiger en ook duidelijker naast de gezamenlijke rekening een eigen privérekening te hebben. Daarop kan dan de erfenis worden gestort. Het geld behoort u immers toe. Bij een gezamenlijke rekening is later niet of nauwelijks aan te tonen wie wat toekomt. Heel veel echtparen regelen het zo dat de gezamenlijke rekening uitsluitend worden gebruikt voor de gemeenschappelijke kosten zoals huur, hypotheekrente, gas water licht, huishoudgeld, kosten kinderen e.d.
fisbel
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
Het bovenstaande is wat kort door de bocht. "Het geld behoort u immers toe" Dat hangt er helemaal vanaf wat je hebt afgesproken. En vastgelegd in de huwelijkse voorwaarden. Vallen erfenissen wel of niet in de gemeenschap van goederen? Zo ja, dan maakt het niets uit op welke rekening het staat, want wat daarop staat is gemeenschappelijk bezit.
En als de hypotheekbank geld tegoed heeft kan die zich wel degelijk verhalen op de gemeenschap.