Binnen welke termijn vanaf overlijden geldlener moet een aflossingsvrije hypotheek worden afgelost?

We zijn bang dat we( te) weinig tijd krijgen om het huis te verkopen na overlijden van een familielid. We kunnen geen inzage in de contracten krijgen en discussie is onmogelijk met de betrokkene. Als de bank het huis veilt is de opbrengst te laag terwijl het huis nu niet onder water staat. Toch moeten we plannen maken over het verloop van aflossing enzovoort.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hoe leuk het ook lijkt, als je een huis erft waar een hypotheek op rust, erf je geen huis maar een schuld. En als je die volledig aanvaard hebt, ben je ook meteen verantwoordelijk voor de betaling van de vaste lasten, waaronder de hypotheek.

Ook een aflossingsvrije hypotheek kent een maandelijkse aflossing. Dit kan grote problemen geven. Het is dus verstandig tevoren eens contact op te nemen met de notaris of de bank, om ter zien of het bijvoorbeeld mogelijk is de erfenis alleen beneficiair te aanvaarden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kun je het beste met de bank opnemen, want dat schijnt ook nog wel maatwerk te zijn. Afhankelijk van bijvoorbeeld de hoogte van de maandlast en jouw / jullie inkomen, kan het zeker mogelijk zijn een paar maanden respijt te krijgen.