Welke bank of andere instelling geeft hypotheken voor woonschepen?

Ik vroeg het bij mijn bank (ABN Amro) maar zij doen geen hypotheken voor woonschepen. Wie doet het wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat je voor het beste antwoord op deze vraag het beste naar een onafhankelijk hypotheekadviseur kunt gaan. Dat is een deskundige op dit gebied. Bovendien heeft hij software waarmee hij in jouw specifieke situatie het beste aanbod kan zoeken.

Het beste antwoord

O.a.: ING (zie onderaan).

"Je kreeg vroeger moeilijk een hypotheek voor een woonboot. [ ... ]
Een hypotheek net als bij een huis op de wal is nu vaak mogelijk. In de loop der jaren hebben diverse partijen zich ingezet voor het verbeteren van de slechte financieringsmogelijkheden. Banken raakten ervan overtuigd dat woonboten (met hun eigenaren) niet zomaar met de noorderzon vertrokken en inclusief het recht op ligplaats hun totale waarde behielden.
Het resultaat is dat goede financieringsmogelijkheden geboden worden, die vaak gelijk zijn aan die van huizen op de wal, zeker voor arken met een betonnen casco. Het aantal aanbieders (banken) is echter beperkt."
http://www.woonbotenland.nl/37/Financieren.html

"Omdat niet altijd duidelijk is of een woonboot een roerende of een onroerende zaak is, neemt de woonboot een bijzondere plaats in.
Het is mogelijk om een hypotheek af te sluiten op een woonboot. Een volledige financiering is echter meestal niet mogelijk. Daarnaast zijn ook lang niet alle hypotheekverstrekkers bereid om een hypotheek te verstrekken op een woonboot. Een beperkt aantal hypotheekverstrekkers doet dit wel."
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/veelgestelde-vragen/woonboot/

"Als een van de weinige aanbieders in Nederland, bieden wij deze hypotheek voor uw woonboot of watervilla."
https://www.ing.nl/particulier/hypotheken/hypotheekvormen/speciale-hypotheek/watervillahypotheek/index.html
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De woonboothypotheek, of watervillahypotheek, kan bij weinig banken afgesloten worden. ING biedt deze hypotheek aan en daarnaast enkele lokale vestigingen van Rabobank. Een volledige financiering is meestal niet mogelijk
fisbel