hoeveel rekent de bank voor de waarborgsom?

ik moet een waarborg van 10% storten i.v.m. de aankoop van een huis.
Dat is 15.000 euro. Die heb ik niet dus de hypotheekverstrekker kan dat doen. Hoeveel berekenen ze daarvoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Reddie
9 jaar geleden
Lijkt me een vraag voor de bank / hypotheekverstrekker.
Dat is bij elke bank anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bank? Er zijn vele banken met ieder eigen tarieven. Deze vraag is alleen te beantwoorden door je bank.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik begrijp ook niet zo goed waarom je niet gewoon je bank belt met deze vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak is de voordeligste optie via Nationale Waarborg. Maar doorgaans regel je de waarborg niet zelf, maar doet jouw hypotheekverstrekker dat samen met jou.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je het over een bankgarantie hebt.
Jij moet de waarborgsom voldoen. Als je het geld daar niet voor hebt, kun je een bankgarantie aanvragen.
De bank staat dan garant voor die 15.000 euro die je moet betalen als je afziet van de koop en niet voldoet aan de ontbindende voorwaarden.
De bank hoeft dit dus niet daadwerkelijk over te maken.
De kosten voor zo'n garantie verschillen.
Bij de ING rekenen ze bijvoorbeeld 1% van die 15000. Je kunt er echter geen losse bankgarantie krijgen zonder dat je daar ook een hypotheek neemt.
Bij de Aegon is het 0,5 %.

Bij veel hypotheek verstrekkers zit het bij de afhandelingskosten van de hypotheek in.
Bij sommige geldverstrekkers rekenen ze een vast bedrag in plaats van een percentage (bijvoorbeeld 200 euro bij garantiebeheer.nl)

Rondkijken is dus nuttig. Maar neem even contact op met de hypotheekverstrekker. Als het bij de hypotheek in zit qua kosten, is het vaak het goedkoopste om het daar te doen.