wat is de berekening van hypotheek aflossen

Ik wil elk kwartaal 300 € aflossen van de hypotheek (229,500€) onze rente is 4,8% en ik wil dan ook het verschil elke keer aflossen. We betalen nu (zonder aftrek) 918 € per maand en als ik elke keer iets aflos zal dat ook zichtbaar zijn in wat er elke maand naar de bank moet. ik wil dus weten of er een berekening is ( bv na 1 jaar los ik 1200 € af. ik betaal dan minder hypotheek en het jaar daarop los ik 1200+die paar € verschil af) ik wil weten hoe veel ik over 30 jaar heb afgelost

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel je dat je elke maand 918 euro wil blijven betalen dus als de rente zakt dat je aflossing stijgt, zoals een annuïteitenhypotheek?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat bedoel ik inderdaad!

Antwoorden (1)

Je kunt dit in Excel vrij makkelijk berekenen. Voor het gemak ben ik begonnen op 1 januari 2013, maar dat maakt voor de berekening verder niet uit. Ook ben ik gaan rekenen in hele jaren anders werd de lijst 4 keer zo lang en voor het eindtotaal maakt het op zich niet zoveel verschil.

Als ik je hypotheekbedrag pak en het rentepercentage dan betaal je 4,8% over 229.500 is 11.016 euro rente over het eerste jaar en los je 1.200 euro per jaar af. Een jaarlijkse last van 12.216 euro, dus gemiddeld 1.018 euro per maand. Om het maandbedrag stabiel te houden zorg ik er steeds voor dat je, ook nadat je bent begonnen met aflossen, 12.216 euro per jaar blijft betalen aan rente en aflossing.

Dat leidt tot het schema dat ik hieronder als afbeelding heb neergezet. Ik heb het even in excel gezet (als je wil moet je even een berichtje sturen met je mailadres dan kan ik hem naar je toe mailen).

Zoals je kunt zien heb je na 30 jaar ruim 150.000 euro aan hypotheek over, dus heb je ongeveer 80.000 euro afgelost. Met het excelbestand kun je spelen met de bedragen en de termijnen om te kijken waar je dan op uitkomt na 30 jaar. Maar ook een goede hypotheekadviseur zou je hiermee moeten kunnen verder helpen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de volledigheid heb ik nog even de maandbedragen toegevoegd in de verschillende jaren (zie 2e afbeelding). ik ga er van uit dat de betaling verandert na aflossing op 1 januari ipv elk kwartaal maar op dit soort bedragen scheelt dat maar een paar euro uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top bedankt! Heel duidelijk uitgelegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik heb de kolom rente berekend door de kolom 1-jan te vermenigvuldigen met 4,8%. de aflossing in een jaar is dan het verschil tussen de berekende rente in dat jaar en het vaste bedrag van €12.216.