Verschil tussen vraagprijs en en verkoopprijs van de bank bij gedwongen verkoop?

Als dus de bank een huis gaat verkopen van iemand die de hypotheek niet meer kan ophoesten, wat is dan de marge tussen vraagprijs (van bank dus) en een e.v.t. bieding van de nieuwe koper??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat valt zo een, twee, drie niet te beantwoorden, is in elk geval anders, maar...
Huizen op veilingen worden doorgaans voor veel minder verkocht dan de vraagprijs. De bank zal zo veel mogelijk proberen op te halen, ze hebben immers ook geen belang bij een restschuld (want die kunnen de hypotheeknemers vaak ook niet opbrengen). Echter, de bank wil er wel z.s.m. vanaf en zal het dus voor een stuk minder verkopen dan een particulier dat zou doen (die zal wachten, de bank niet). Hierdoor is het gat tussen wat de bank wil en wat de bank krijgt op dergelijke veiligen (relatief) groot, soms heel erg groot. Dit is opzich voor de bank niet direct erg, maar wel voor de hypotheeknemer...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Banken denken in kort en snel dus hebben ze hun kosten uit dan vinden ze het het al snel best :( blijven ze met met een rest zitten is die toch vaak nog te verhalen op de overheid ( garantie fonds) of de zeg oude eigenaar dus gaat het eenmaal op de veiling gaat het vaak voor zeker 20% minder . ( de executie waarde ) een en ander is lastig precies te zeggen . Welke bank ? , de situatie , rest schuld ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bijna goed de Bank is de hypotheeknemer en degene die het huis koopt de hypotheekgever.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@linden015, klopt. Excuses, had het even verward.
ronron1212
9 jaar geleden
Kapperskort het garantiefonds is er niet voor de bank maar voor de hypotheekgever. De bank neemt geen verlies die verkoopt het huis en de opbrengst wordt in mindering gebracht op de hypotheek schuld en de restschuld wordt verhaald op de oude eigenaar dus de gene die de hypotheek nog heeft. abc123 de veiling bepaald de prijs en niet de bank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212, beweer ik iets anders dan? Ik geef aan dat de bank idealiter ook zo veel mogelijk binnenhaalt, omdat garantiefondsen en restschulden niet altijd de volledige hypotheek dekken. Overigens, moet het "bepaalt" zijn en niet "bepaald" (3e pers. enkelvoud namelijk).
ronron1212
9 jaar geleden
aabc123 het eerste gedeelte van mijn reactie is aan kapper.
Verder bedankt voor je correctie.
Maar lees je eigen zinnen eens na op het lopen hiervan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212: Klopt dat mijn zinnen ook niet lekker zijn, maar je kan het helaas niet bewerken achteraf. Overigens zie ik bij deze vraag geen eigen d/t fout, maar mocht je het zien, wijs me er gerust op :)
ronron1212
9 jaar geleden
daar ben ik niet in geïnteresseerd.