Heb ik bij scheiden recht op 50 % als ik me laat uitkopen uit gezamelijke koopwoning?

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben een gezamelijke koopwoning. We gaan scheiden en mijn partner wil in dit huis blijven wonen en mij uitkopen. Hoe wordt dat precies berekend en heb ik recht op 50% van de overwaarde (of schuld)? Ik heb naar draagkracht 1/3 en hij 2/3 van de maandelijkse hypotheek betaald. Heeft dat nog invloed? (Huis koste 3 ton waarvan nu ongeveer 1 ton in spaarhypotheek gelegd)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Je bent in gemeenschap getrouwd dus heb je gewoon recht of ben je verplicht de helft van de overwaarde of de helft van de restschuld op het huis. Het huis moet dus eerst getaxeerd worden.

Antwoorden (1)

Antwoord op je vraag: ja, tenzij je getrouwd bent op huwelijkse voorwaarden. In gemeenschap van goederen betekent een 50-50 verdeling bij scheiding ongeacht de verdeling van de inbreng bij het huwelijk (anders zou je bij bv maar 1 werkende partner een bizarre verdeling krijgen).

Bij een scheiding heeft ieder recht op 50% van de waarde van de totale bezittingen. Zowel 50% van de bezittingen (geld, spullen etc.) maar ook 50% van de schulden.

Hierbij maakt het niet uit wie "het meeste heeft betaald". Als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan is het bij de verdeling 50-50. Je hebt dus recht op 50% van de overwaarde (als die er al is op dit moment en de stand van de woningmarkt) maar je moet ook 50% van het restant van de hypotheek betalen.

Uiteraard mag je in het echtscheidingsconvenant afspraken maken over het afzien van je recht op een deel van de overwaarde of het restant van de hypotheekschuld in zijn geheel aan je partner laten. Daar staat wel tegenover dat uiteindelijk de verdeling op 50% moet uitkomen. Dus als je jouw deel van de schuld (of afspreekt dat hij 2/3 draagt) bij de partner laat moet daar ook een deel de bezittingen tegenover staan waardoor het uiteindelijke resultaat voor beide partners gelijk blijft.

Voorbeeld:

Als je alles strikt 50-50 zou verdelen bij een huis met 2 ton hypotheek en 1 ton overwaarde en een aantal bezittingen met een waarde van €150.000,- zou je dus allebei 1 ton hypotheekschuld krijgen, ½ ton overwaarde en €75.000,- bezittingen. Uiteindelijk is dat €-100.000,- + €50.000,- + €75.000,- = €25.000,-

Als je andere afspraken maakt (de partner houdt het huis en neemt de hypotheek over) dan zou de partner dus op €-200.000,- + €50.000,- overwaarde + €75.000,- bezittingen = €-75.000,- komen en jij €-0,- + €50.000,- overwaarde + €75.000,- bezittingen = €125.000,- krijgen. Aangezien dit niet overeenkomt met het 50-50 principe moet je dan dus ergens afzien van €100.000,- waarde. Dat kan bv. door de overwaarde en een deel van de bezittingen aan je partner te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Gilles, bij een woning van 300.000, overige bezittingen van 150.000 en een hypotheekschuld van 200.000,-- is de afkoop niet 25.000,-- zoals je stelt maar
in de overwaardeverdeling is de hypotheekschuld al verrekend en die hoef je er dus niet nog een keer af te trekken.
de eigenlijke berekening is
300.000,-- plus 150.000,-- minus 200.000 is 250.000,-- aan bezit waarvan iedere partner de helft toekomt. zijnde 125.000,-- hierdoor klopt het laatste deel van je verhaal ook niet meer.