Dat zijn door banken uitgegeven waardepapieren ter financiering van hun geldbehoefte voor het uitgeven van hypotheekleningen, bij die leningen is dan de coupon van die obligatie afhankelijk is van de inflatie (daar is namelijk vanuit pensioenfondsen behoefte aan om het risico van inflatie van de pensioenuitkeringen af te dekken).

Bij de hypotheek kan de hypotheekrentebetaling van de klant ook gerelateerd worden aan de inflatie, zodat het risico voor de bank wordt verminderd.

Zie onderstaande artikel uit het FD van 13/4/2013 door Theo Kocken en Lans Bovenberg