welke nadelen kunnen er zitten aan het vervroegd nu oversluiten van de aflossingsvrije hypotheek naar een lager rentepercentage?v

Ik wil hypotheek eerder oversluiten omdat de rente nu erg laag is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
fisbel
10 jaar geleden
Wel of niet oversluiten is maatwerk. Als er overgesloten wordt dient er minimaal annuïtair te worden afgelost. Het voordeel is dat er ook daadwerkelijk wordt afgelost. Ik zie heel veel aflossingsvrije hypotheken momenteel voor € 40.000 of meer onder water staan. Als de prijzen weer aantrekken hoeft dat t.z.t. geen probleem te zijn. Maar als dat niet het geval is …. Het nadeel van oversluiten is dat er, zeker op termijn,minder hypotheekrente afgetrokken kan worden. De rente betaald over het aflossingsdeel is immers niet aftrekbaar. Daarnaast moet er geplust en gemind worden wat betreft de boeterente. Die overigens ook weer aftrekbaar is. Een kwestie dus van financieel advies waarbij individueel maatwerk kan worden geleverd.

Antwoorden (1)

Je zult boeterente moeten betalen als de actuele rente van je huidige hypotheek lager is dan wat je betaalt. Als je rentevast periode nog enkele jaren is kan dat in de duizenden lopen. Probleem is dat de boeterente berekend wordt op de dag van doorhalen door de notaris. Ik moest 9600 euro boete betalen, maar op de dag van passeren was dat nog maar 400 omdat de rente enorm gestegen was (in 2009). Maar de andere kant op kan dus ook!

Daarnaast krijg je kosten van de adviseur en notaris. En als je naar een andere bank gaat, moet er opnieuw getaxeerd en afsluitprovisie betaald worden.

Laat eerst het totaalplaatje uitrekenen voordat je overstapt en neem ook de nieuwe voorwaarden goed door.