Problemen met lening op 1 naam herschrijven , wat nu?

beste,

ik en mij ex vriend hebben 4 jaar geleden een huis gekocht, waarbij we een lening hebben afgesloten die op onze beide namen staat geschreven bij de bank.

Wij zijn uit elkaar gegaan en hebben hiervoor het nodige gedaan bij de notaris. De akte is aangepast en deze is dan doorgegeven aan de bank.
De bank wil de lening niet op de naam van mijn ex vriend plaatsen, omdat hij niet zou voldoen voor dit aan te kunnen. Mijn naam staat nu nog steeds op de lening, waardoor ik aansprakelijk blijf als hij niet meer kan afbetalen.
Hij blijft nog steeds in het huis wonen en kan dit perfect afbetalen, maar toch betaalt hij veel te laat en soms te weinig, waardoor de bank geen vertrouwen heeft in hem.
Ik woon nu ook opnieuw alleen en wil hierdoor geen problemen. En zeker niet dat ze mijn spullen hierdoor komen inslaan.
Wat moet er nu verder gebeuren? Moet ik verdere stappen ondernemen?
Alvast bedankt voor jullie verdere info!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Het huis verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat gebeurt er dan in tussentijd, moest hij bv niet blijven afbetalen?
ronron1212
9 jaar geleden
Dan loopt de schuld op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jouw ex niet genoeg verdient om de hypotheek in z'n eentje te kunnen dragen (volgens de normen van de bank), dan zullen jullie het huis moeten verkopen. Hebben jullie in de scheidingspapieren of ontbinding van het samenlevingscontract afspraken gemaakt over wie wat betaalt? Wellicht kun je de advocaat die je toen hielp eens vragen wat je er mee moet als de ex te laat of niet betaalt.

Antwoorden (1)

De bank zal altijd keuzes maken die in hun voordeel zijn.
In dit geval is het voor de bank beter om 2 mensen aansprakelijk te kunnen stellen als het mis gaat dan wanneer dit door één persoon gedragen zal gaan worden.

Als daar dan nog eens bijkomt dat jouw ex een aantal malen niet op tijd heeft betaald dan zal de bank de hypotheek niet omzetten naar hem.

Denk eraan, ook een bank is een commerciële instelling die winst wil maken en risiso's wil indekken.

Het enige wat je in mijn ogen kan doen is de hyptheek oversluiten (nieuwe hypotheek op zijn naam) en daarmee de huidige hypotheek aflossen of zoals in de reacties staat het huis verkopen.