Hoe wordt er fiscaal omgegaan met SEW bij permanente emigratie? Woning zal worden verhuurd dus er is geen sprake meer van Eigen Woning Schuld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
vraag uit belgie? geen hypotrheekschuld meer?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag uit Nederland. Hypotheekschuld nog steeds aanwezig. Emigratie van Nederland naar Singapore.
ronron1212
9 jaar geleden
Dan heb je nog steeds een hypotheek schuld. Dus hoezo geen eigenwoning schuld?
ronron1212
9 jaar geleden
Gaat de hypotheek verstrekker akkoord met verhuur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hypotheekverstrekker akkoord, hypotheek staat onder water. Er is inderdaad nog altijd een hypotheekschuld, maar gezien woning verschuift van box 1 naar box 3 ivm verhuur, is er geen sprake meer van eigen woning schuld fiscaal gezien.
ronron1212
9 jaar geleden
Ja je krijgt geen rente meer terug over de lening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Exact, dat is helder. Maar wat gebeurt er met de SEW? Conserverende aanslag? Wanneer vervalt deze? Fictieve afkoop, afrekenen over rentebestanddeel?
Ik kom er niet uit!
fisbel
9 jaar geleden
U heeft een lastig belastingprobleem. Bij emigratie komt de KEW/SEW fictief tot uitkering. Door het ophouden van de binnenlandse belastingplicht wordt de KEW/SEW geacht tot uitkering te zijn gekomen. Er kan een vrijstelling van toepassing zijn. U moet zich wel melden bij de Belastingdienst. Vanwege de emigratie zal de Belastingdienst u waarschijnlijk een conserverende aanslag opleggen. U kunt 10 jaar uitstel van betaling krijgen voor deze aanslag. Na deze 10 jaar van verblijf in het buitenland hoeft u de conserverende aanslag niet meer te betalen, want dan volgt kwijtschelding. De KEW/SEW telt in principe mee in box 3. Maar door de 'onderwaterhypotheek' zal geen box 3 heffing van toepassing zijn

Antwoorden (1)

Als je niet meer woont in je eigen woning, dan mag je de eigen woning schuld niet meer aftrekken in box 1.
Je dient het geheel, dus de waarde en de schuld die rust op de eigen woning waar je niet meer woont in box 3 opgeven.
Dit is de situatie als je nog steeds volgens de Nederlandse regels belasting aangifte zou doen. Maar ik zie ook staan permanente emigratie. Normaal gesproken doe je belastingaangifte in het land waar je woont. Maar door belastingverdragen die tussen de verschillende landen onderling zijn afgesloten is de situatie wat ingewikkelder.
Nu is het afhankelijke van het land waarna je permanent naar emigreert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind het lastig om dit antwoord te geven, want een beter antwoord staat in de reactie's. Ik nodig een van experts die in de reactie het antwoord gegeven hebben dit ook als antwoord geven op de juiste plek.