Mogen mijn ouders mij geld lenen om een restschuld op een huis af te lossen, en kan ik dan een nieuwe hypotheek krijgen?

Hallo allemaal, wij zitten met de volgende situatie. We hebben een huis wat we hebben verkocht met een restschuld. Nu willen we een ander huis kopen maar ondanks dat we genoeg inkomen hebben wil de bank onze restschuld niet meefinancieren. Stel mijn ouders lenen mij het bedrag van de restschuld zodat ik wel de hypotheek kan krijgen en ik dit ook doe en daarna een doorlopend krediet afsluit voor het bedrag wat wij hebben geleend van mijn ouders om hen terug te betalen. Wat inhoud dat mijn ouders mij het geld uiterlijk een maand moeten lenen. Is dit mogelijk of zie ik een aantal belangrijke punten over het hoofd? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In eerste instantie zou ik met je ouders een overeenkomst aangaan dat je een bedrag hebt geleend. Die overeenkomst binnenshuis houden.
Je ouders hebben het recht om giften te geven (Is uw kind tussen de 18 en 40 jaar? Dan mag u uw kind in 2014 maximaal € 25.096 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen die 40 jaar of ouder zijn maar een partner hebben die jonger is dan 40 jaar).
Ik hoop dat dat het bedrag dekt, maar wellicht wil de bank het verschil mee financieren. Een verdere "onderhandse lening" kan gewoon.

Daarna kan je de hypotheek regelen.
Huis kopen.
Dan persoonlijke lening aan gaan om je ouders terug te betalen. Het zou veel goedkoper zijn om je ouders per maand terug te gaan betalen (als zij dat financieel aankunnen natuurlijk) want dat bespaart een heleboel rente.

In principe kan wat je zegt, ik zie daar met wat aanpassingen geen problemen in.

Toegevoegd na 1 minuut:
aanpassingen in de zin van dat sommige dingen iets voordeliger kunnen mits dat voor alle partijen mogelijk is.

Toegevoegd na 1 uur:
Dank voor de aanvulling, voor een huis mag je inderdaad meer schenken. Echter moet je wel kijken of dit voor de belastingdienst ook voor het kopen van een huis geldt (het vergoeden van een restschuld). Wellicht dat de BD dat ziet als normale schenking.

De schenking van de ouders kan dan wel gelden als aanbetaling voor het nieuwe huis waardoor de hypotheek lasten lager worden. Dan kan je zeker weten maximaal 100.000 euro ontvangen.

Gewoon uitrekenen wat het voordeligst is (en ook haalbaar)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag meer schenken als het om een huis gaat.
ronron1212
10 jaar geleden
dan mag de schenking € 100.000 zijn. De bank moet nog wel steeds weten of je een hypotheek en daarnaast genoeg verdient om een lening te betalen dus zo normaal is dat niet thecis
Thecis
10 jaar geleden
@Ronron1212
Ik volg je niet helemaal. Wat is niet zo normaal? Wanneer de bank gaat kijken of je je hypotheek kan betalen, kijken ze naar wat je aan leningen hebt. Dit gaat dan over geregistreerde leningen (de onderhandse lening bij de ouders is geen geregistreerde lening).
Het huis is verkocht met restschuld, ouders zorgen nu even voor de restschuld.
Verder kijkt de bank dan inderdaad of je je nieuwe hypotheek kan betalen aan de hand van je geregistreerde leningen. Dat is een hele normale gang van zaken. Vandaar dat ik al aangaf dat ik een "onderhandse lening" bedoelde. Mocht je bij een criminele organisatie een lening hebben, gaat de bank daar ook niet verder mee om. Tuurlijk vragen ze altijd of je nog andere leningen hebt, maar gezond verstand zegt dan ook dat je daarop "nee" antwoord. Nu zijn ouders geen criminele organisatie (ga ik gemakshalve even vanuit...) maar de constructie is in feite niet heel anders. Als de restschuld niet door de ouders gedekt kan worden en er blijft bijvoorbeeld 5.000 tot 10.000 over (willekeurig getal, ik noem maar wat), dan gaat de bank daar over het algemeen niet moeilijk over doen en kan dat mee gefinancieerd worden. Niet altijd, maar meestal wel. Wordt mijn antwoord zo wat duidelijker?
ronron1212
10 jaar geleden
Thecis Het verkrijgen van een hypotheek is een daarin ben je helder en duidelijk. Maar of de bank later ook nog een lening gaat verstrekken om de schuld aan de ouders te kunnen aflossen is niet zo zeker. Dat heeft namelijk alles te maken met de aflossings ruimte die je volgens de bank hebt.
Thecis
10 jaar geleden
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Ik zou dan zelf ook niet de persoonlijke lening bij dezelfde bank afsluiten als waar de hypotheek zit, dat kan en wil nog wel eens verschil maken.
En we weten allebei ook niet wat de grootte is van de restschuld. Daar hangt ook nog veel van af. Via meerdere aanbieders kan je voor de "kleinere" bedragen nog wel een persoonlijke lening krijgen (trouwens ook op hypotheciare basis). Maar in basis heb je een punt ja.