Waarmee heb je meer "waar voor je geld" gemmideld genomen: bestaande - of nieuwbouw?Ik ben een starter. Waarmee heb je meer "waar voor je geld" gemmid

Ik ben een starter. Ik weet dat dit een vrij brede vraag is, maar hoe is dit gemiddeld genomen? Wat is een betere investering in deze tijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het enige antwoord op deze vraag is (natuurlijk): bestaande bouw en nieuwbouw bieden even veel waar voor hun geld. Immers, de prijs wordt bepaald door de vraag en het aanbod. Dus de prijs is afgestemd op hoeveel waar je ervoor krijgt. Het is net alsof je zou vragen: kun je beter je geld uitgeven aan een nieuwe auto of een tweedehands? Of: moet ik Hero appelstroop of huismerk kopen? Voor iedereen geldt een andere voorkeur.
Zoals mijn oma altijd zei: "Alle waar is naar zijn geld."

Toch kan ik je wel een beetje helpen met je keuze. De reden waarom sommige mensen toch een voorkeur hebben voor het een of het ander, is dat je heel andere voordelen hebt bij nieuwbouw en bestaande bouw. Dus het is maar net wat jij belangrijk vindt.

Nieuwbouw:
+ mogelijkheid om tijdens de bouw jouw voorkeuren te laten meetellen, meer invloed op het eindresultaat
+ aanschafprijs is lager, bovendien kan een handige doe-het-zelver dingen uit handen van de aannemer halen en zelf doen
+ meer subsidiemogelijkheden

Bestaande bouw:
+ alle voorzieningen bestaan al, de tuin is al klaar, de weg ligt er al, etc
+ geen geklooi meer met vergunningen of gemeentelijke regels
+ kinderziektes en fouten van de aannemer zijn al opgelost en afgehandeld

Eigenlijk moet je nog een derde categorie bekijken: renovatie (dus een oud krot opkopen en opknappen)
+ lage prijs
+ veel mogelijkheden om het eindresultaat naar je hand te zetten
- wel veel gedoe
- je moet er handig en geduldig voor zijn
- je moet al woonruimte hebben, want tijdens de renovatie kun je er nog niet in terecht