Tweede hypotheek hoe en wat?

Hoi stel, Ik kan een hypotheek van max 100.000.- krijgen van de bank aan de hand van mijn inkomen. En ik koop mijn eerste huis voor 100.000.- En na 3 jaar wil ik een tweede huis kopen. Mijn inkomen zijn hetzelfde gebleven, dus mijn max is weer 100.000?!??. Kan ik dan een tweede hypotheek krijgen van 100.000 .-? Los van mijn eerste hypotheek.Kan de bank tegen mij zeggen: meneer u kunt met uw inkomen maximaal 1 hypotheek aflossen??En/of hoe en wat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Begrijp je wel wat een hypotheek is?
Een hypotheek is een lening met als onderpand een huis (in dit geval dan).

Jij leent 100.000 euro omdat het huis dat ongeveer waard is.

Na drie jaar heb jij die 100.000 nog lang niet terugbetaald.
Je betaalt een bepaald bedrag per maand, misschien wel 30 jaar lang, om die 100.000 af te lossen.

Als je inkomen hetzelfde is gebleven dan kan je dus niet NOG eens een lening van 100.000 euro krijgen.
Want dan zou je TWEE keer dat bedrag moeten aflossen.
En dat kan je niet betalen want je inkomen is verminderd
met de afbetaling van die eerste 100.000 euro.

En inderdaad zegt de bank dan:
Met dit inkomen kun je 100.000 euro lenen en
niet 200.000 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Kan het niet beter verwoorden. Rare vraag eigenlijk.