Als ik mijn huis aan mijn toekomstige echtgenoot verkoop, kan ik dan boeterente ontlopen (rest hypotheek 200.000 tegen 5.1% nog 40maanden vast) ?

Weliswaar moet er overdrachtsbelasting over zeg 225.000 2% betaald worden, en notariskosten , en enige makelaarscourtage, maar zijn er risio's bijv. dat bank dwars gaat liggen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Makelaar heb je toch niet nodig. Wonen jullie al samen?
ronron1212
10 jaar geleden
Waarom wil je het verkopen zij heeft dan toch ook weer een hypotheek nodig
anneliez
10 jaar geleden
Och je weet dan iig zeker dat je op straat staat als het huwelijk niet doorgaat om wat voor reden ook
fisbel
10 jaar geleden
Omdat het over heel grote bedragen gaat raad ik u aan contact met een hypotheekadviseur op te nemen. Die kan finetunen wat betreft uw / jullie specifieke situatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1. Waarom zou je boeterente moeten betalen?
2. Is € 225.000 een reele prijs (ter voorkoming van een belastbare schenking)?

Antwoorden (1)

Ja dat kan, je lost dan in één keer de hypotheek af. Maarrrr, je toekomstige echtgenoot krijgt dan te maken met kosten voor:

- Notaris (jij ook voor het doorhalen van de hypotheek)
- Taxatie
- Overdrachtsbelasting
- Bankkosten
- hypotheekadvies

Dat gaat alles bij elkaar zon 15.000 kosten, dat zal de boeterente echt niet zijn voor die paar maanden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
<..>
-> Dat gaat alles bij elkaar zon 15.000 kosten, dat zal de boeterente echt niet zijn voor die paar maanden. Reactie, aanvulling.
Mijn toekomstige echtgenoot heeft voldoende vermogen.
Dus dan blijft toch alleen over de notariskosten en overdrachtsbelasting 2%,
Zeg 2% van 225000 = 4.500 euro.
Bij evt. Verkoop binnen 2 jaar zou de overdrachtsbelasting verrekend kunnen worden, ofwel terug te vorderen zijn.
Dus dan ontlopen we de boeterente vd hypotheekverstrekker ?