Aan welke eisen moet je voldoen om garant/borg te kunnen staan voor iemand als je diegene wil helpen met het kopen van een woning?

Bedankt!

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik dacht dat je hiervoor perse een hypotheek moet hebben, of is dit niet zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Om te helpen, kun je als ouder \'garant\' staan. Veel hypotheekverstrekkers hebben een zogeheten generatie- of startershypotheek. Zoon of dochter betaalt dan zelf de hypotheeklasten, de ouders staan garant.

De verstrekker stelt als eis dat het kind op termijn de lening zelf kan dragen. Dat betekent dat hij op den duur dus ook zonder zijn ouders de lening bij de bank kan krijgen. Vanaf dat moment kan, in overleg met de bank, het mededebiteurschap van de ouders komen te vervallen.

,,Logisch want vooral als jongeren net gaan werken, hebben ze moeite om een hypotheek te krijgen", zegt woordvoerder Hans André de la Porte van Vereniging Eigen Huis. Deze constructie kan ook heel handig zijn als je zoon of dochter een tijdelijk contract heeft of zelfstandig werkt en om die reden (nog) geen hypotheek kan krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
op de onderstaande links staat nog meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voldoende inkomen en/of kapitaal.
Een bank is een instelling die zekerheid wil. Als iemand anders dan hun klant die zekerheid kan bieden dan doen ze gewoon de zaak met je.
Definitie van een bank:
Als de zon schijnt kan je een paraplu van ze lenen.
Als het gaat regenen willen ze hem terug hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet voldoen aan de eisen die de bank zelf stelt. Je kunt dus het beste samen een afspraak maken met de bank om te bekijken of je wat voor diegene kunt betekenen.